معرفی بزرگ‌ترین سایبان‌های جهان

سایبان

معرفی بزرگ‌ترین سایبان‌های جهان

سایبان‌ها تجهیزات کاربردی و جذابی هستند که درطرح‌های مختلفی به منظور ایجاد سایه و جلوگیری از بارش باران و برف ساخته می‌شوند. استفاده از سایبان‌ها در ابتدا به مصر باستان و سوریه بر می‌‌گردد. امروزه این ابزار پرطرفدار برای محیط‌های گوناگون مانند سایبان تراس و حیاط،  سایبان برای فروشگاه‌ها، سایبان برای رستوران‌ها، استخر و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایبان‌ها با با در نظر گرفتن طراحی‌ و متریال متفاوت دارای قیمت‌های فروش مختلفی هم هستند و امروزه توسط تولیدکنندگانی همچون سایبان شاهد ساخته و به بازار عرضه می‌شوند.

همچنین سایبان‌ها دارای کاربرد‌های دیگری نیز هستند و برای محافظت از ابزار‌آلات کاری در محوطه‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. و می‌توان آن‌ها را در ابعاد مورد نیاز تهیه کرد تا در فضاهای مختلف مناسب باشند. ایده‌های متنوعی که برای طراحی سایبان‌ها مورد اجرا قرار می‌گیرد باعث شده که سایبان به عنصری تبدیل شود که علاقمندان بسیاری را در همه جای دنیا به خود جذب کرده است.

 آیا شما با سایبان‌های مختلف و کاربردهای متنوعی که دارند آشنا هستید؟ در ادامه مطلب برای شما توضیحات مفیدی را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخچه سایبان

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم در ابتدا سایبان‌ها در مصر باستان و سوریه مورد استفاده واقع شده‌اند. در آن دوران سایبان‌ها شکلی سنتی داشتند و اکثرا از حصیر بافته می‌شدند و آن‌ها را بر روی یک قالب سوار می‌کردند. سایه ایجاد شده از سایبان بیشتر زمان تجمع افراد دور هم و برای خانه و مغازه ها کاربرد داشته است. استفاده از سایبان‌ها در اوایل قرن نوزدهم بیشتر رایج شد و با گذشت زمان ساخت آن‌ها با تغییراتی همراه شد.

 تحولات در روش ساخت سایبان در نیمه دوم قرن نوزدهم بیشتر نمایان شد و در آن زمان سایبان‌هایی که با ماشین‌های صنعتی ساخته شده بودند در بین مردم محبوبیت زیادی داشتند.در حال حاضر ما شاهد ساخت انواع سایبان‌ها با فناوری‌های مختلف هستیم که در زمینه‌های گوناگون کاربرد دارند.

انواع مختلف سایبان

سایبان به طور کلی به دو دسته سایبان ثابت و سایبان متحرک تقسیم می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها با متریال مختلفی ساخته می‌شوند و تفاوت آن‌ها در وجود یک موتور الکترونیکی است.

سایبان ثابت

سایبان‌های ثابت بعد از نصب قابلیت جابجایی ندارند و  نمی‌توان آن‌ها را از جایی به جای دیگر منتقل کرد یا این‌که سایبان را جمع کرد. معمولا این مدل از سایبان‌ها را  بر روی یک قاب یا قالب از جنس فلز یا چوب نصب می‌کنند.

 سایبان متحرک

سایبان های متحرک به صورتی طراحی می‌شوند که شما این امکان را داشته باشید آن را به راحتی در هر زمانی که لازم دارید باز کنید یا در صورت عدم نیاز سایبان را جمع کنید.سایبان‌های متحرک به دو صورت اتوماتیک یا برقی و به صورت دستی یا مکانیکی قابل جمع شدن هستند.

در مدل برقی با استفاده از یک ریموت کنترل فرآیند جمع شدن انجام می‌شود و در مدل دستی با استفاده از حرکت دست و یک اهرم می‌توان این کار را انجام داد. همچنین در مدل اتوماتیک می‌توانید زاویه شیب سایبان را نیز تغییر دهید و آن را نسبت به تابش نور خورشید تنظیم کنید.

مهم‌ترین اجزای تشکیل‌ دهنده انواع سایبان

آیا شما از اجزای تشکیل دهنده سایبان‌ها اطلاعی دارید؟ این تجهیزات در سایبان‌ها به چهار بخش تقسیم می‌شود که برای شما به توضیح آن‌ها میپردازیم.

  • پوشش سایبان یا همان پارچه‌های مقاوم
  • چارچوب یا قاب سایبان
  • بازوهای متحرک یا ثابت
  • موتور الکتریکی

پوشش سایبان

 پوشش سایبان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایبان به‌شمار می‌رود پارچه‌هایی که به عنوان پوشش سایبان کاربرد دارند باید از مقاومت بالایی در دراز مدت برخوردار باشند . این پوشش باید در برابر شرایط محیطی، در برابر اشعه‌های خورشید، رطوبت و هرگونه پارگی یا سوراخ‌شدگی مقاومت لازم را داشته باشد.

چار چوب سایبان

در ساخت انواع سایبان از متریال مختلفی جهت ساخت قاب استفاده می‌شود. آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه در بین سازندگان از محبوبیت خاصی برخوردار است. هر کدام از این‌ها مزیت‌های خود را دارند. به عنوان مثال آلومینیوم وزن سبکی دارد و دچار زنگ زدگی نمی‌شود اما اگر شما فولاد گالوانیزه را انتخاب کنید، چهارچوب سایبان شما بسیار مستحکم‌تر خواهد بود.

بازوهای سایبان

این بخش از سایبان به دو صورت ثابت متحرک ساخته می‌شوند. در سایبان‌های ثابت بازوها ثابت و بی‌حرکت هستند اما در نوع متحرک پوشش سایبان از طریق حرکت این بازوها باز یا جمع می‌شود.

موتور الکتریکی

موتور الکتریکی از مهم‌ترین بخش‌های سایبان‌های متحرک هستند چون وزن بازوهای سایبان سنگین است این بازو ها باید از طریق نیروی موتور الکتریکی پوشش سایبان را حرکت دهند؛ از این رو موتور سایبان باید قدرت و توان لازم را جهت انجام این عمل داشته باشد. همچنین موتور سایبان باید تا حد ممکن صدای کمی داشته باشد و از دوام خوبی برخوردار باشد.

بزگ‌ترین سایبان‌های جهان

همان‌طور که برای شما توضیح دادیم سایبان‌ها ابزارهایی کاربردی در سرار دنیا هستند. این سازه ها در بعضی از کشورهای بسیار معروف به صورت ابر سازه ساخته شده اند و در طراحی‌های بسیار چشمگیر و منحصر به فرد توسط معماران زبردست ساخته شده‌اند و در دنیا شهرت ویژه‌ای به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه مطلب تعدادی از این سازه‌ها را معرفی خواهیم کرد.

متروپل پاراسول اسپانیا بزرگترین سایبان چوبی جهان

این سایبان در سال 2011 تکمیل شده است. معماران این سازه بزرگ و غول‌پیکر چوبی را در سویل، اسپانیا ساخته‌اند. طراحی این سایبان شبیه قارچ‌هایی غول‌پیکر است که 26 متر ارتفاع دارد.سایبان پروژه عظیم متروپل تا به امروز جوایز معتبری را در زمینه‌های مختلف معماری به خود اختصاص داده است و بزرگترین سازه چوبی جهان است.

این پروژه توسط معماران آلمانی طراحی شده است و ایده‌های بسیار جالبی در ساخت آن به کار برده شده است. طراحی این سایبان به صورتی است که در زیر آن، بازار مرکزی، میدان، رستوران و مغازه‌ها قرار دارند و قسمت فوقانی آن به شکلی طراحی شده است که دارای تراس‌هایی منحصر به‌ فرد و رویایی برای مشاهده ساختار زیبا و تاریخی سویل است. این طراحی خاص با معماری بسیار مدرن به نقطه عطفی در سویل تبدیل شده و فضای ویژه‌ای را جهت امور مختلف، مانند تجارت، تفریح یا اوقات فراغت فراهم کرده است که در حال حاضر مقصدی جذاب برای گردشگران اکثر نقاط دنیا می‌باشد.

بزرگ‌ترین سایبان‌های چادری جهان در مسجدالحرام عربستان

این سایبان یک سازه عظیم است که در قسمت شمالی مسجدالحرام ساخته شده است و جز بزرگترین سایبان‌ها در جهان می‌باشد. طراحی این سایبان بسیار خاص بوده و به صورت الکترونیکی کار می‌کند. نقشه و طراحی این سایبان بزرگ نیز توسط معماران آلمانی انجام شده و جز بزرگترین سایبان‌ها در جهان می‌باشد. که هدف از ساخت آن ایجاد فضایی مطلوب‌تر برای زائران مختلف از سرتا‌سر دنیا است. طراحی این سایبان شامل ساعت‌هایی به وقت محلی، دوربین‌های مدار بسته، تابلوهایی جهت آگاهی و راهنمایی زائران و چندین تهویه است. ظرفیت نسبی این سایبان تا 400 هزار نمازگزار را در خود جای می دهد.

سایبان خان شاتیر از بزرگترین سایبان ‌های جهان

یکی از بزرگترین سازه چادری در جهان خان شاتیر است. این سایبان چادری بسیار شفاف  می‌باشد و به مناسبت هفتادمین تولد نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان و همچنین دوازدهمین سالگرد تاسیس پایتخت کشور قزاقستان طراحی و اجرا شده است. این سایبان به صورت چادری کششی است که شبیه به خیمه است و در شهر آستانه پایتخت قزاقستان قرار دارد.

شفاف بودن پوشش این سایبان باعث می‌شود تا نمای داخلی این سازه از بیرون و برعکس نمای بیرونی از داخل قابل مشاهده باشد و این امر یک فضای رویایی را ایجاد کرده است. معماری این بنا به صورتی است که هدف اصلی آن ایجاد یک بخش مسقف شهری با وجود اماکن تفریحی و توریستی است که بسیار موفق بوده و این ساختار زیبا علاوه بر جذب توریست تاثیر به‌سزایی در اقتصاد این کشور گذاشته است.

 این سازه عظیم پارچه‌ای با پوشش دهی یک بخش بزرگ توریستی باعث به وجود آمدن فضایی امن برای تفریح و تجارت در برابر عوامل جویی مانند بارش برف و باران و اشعه‌های مضر نور خورشید شده است. این خیمه بزرگ در شمال این شهر واقع شده است  و با وجود ارتفاع بسیار بلندی که دارد در میان دیگر ساختمان‌های شهر توانسته است به عنوان یک نماد برای پایتخت شناخته شود.

سایبان بزرگ

سایبان بزرگ

قیمت انواع سایبان

در تعیین قیمت یک سایبان عوامل مختلفی می‌توانند اثرگذار باشند. از جمله این‌که جنس سایبان از چه چیزی است؟ چوب یا فلز است؟ ابعاد سایبان در چه اندازه‌ای است، آیا سایبان ثابت است یا متحرک می‌باشد. به عنوان مثال قیمت سایبان بازویی دستی برای یک مغازه با قیمت سایبان پنجره متفاوت است.

 همچنین حجم و قیمت مصالح کاربردی برای اجرای سایبان از عوامل مهم در تعیین هزینه‌های سایبان است. به غیر از تمام مواردی که توضیح دادیم کیفیت تجهیزات هم در این میان نقش مهمی دارند. تمام مواردی که گفته شد در زمان اجرا بستگی به مکان مورد نظر دارد.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع بندی

در این مطلب ما سعی داشتیم اطلاعات جامعی را در مورد سایبان، و معرفی بزرگ‌ترین سایبان‌های جهان، تاریخچه سایبان و انواع مختلف آن از نظر کاربرد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانطور که دریافتید سایبان‌ها ابزار‌هایی بسیار پر‌کاربرد در زمینه‌های مختلف هستند که در بین مردم جهان محبوبیت خاصی را به خود اختصاص داده است.

بزرگ‌ترین سایبان‌های جهان  توسط معماران برجسته در طراحی‌های بسیار مدرن بسته به شرایط آن محیط، با هدف‌های مفیدی ساخته شده‌اند. هدف از ساخت و طراحی ویژه این سازه‌های عظیم به جز ایجاد فضایی ایمن، زیبا و چشمگیر از نظر معماری، تامین رفاه و آسایش افراد در آن محیط است. علاوه بر این  افزایش رونق اقتصادی در زمینه‌های مختلف و جذب گردشگران مختلف هم در این راستا قرار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *