معرفی پارچه اکریلیک و مدل‌های مختلف آن

پارچه اکریلیک سایبان

معرفی پارچه اکریلیک و مدل‌های مختلف آن

در جهان امروزی از انواع مختلف پارچه‌ها برای صنعت‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از این نوع پارچه‌ها که در صنعت ساخت سایبان و یا محصولات مشابه به ان استفاده می‌شود پارچه‌های اکریلیک هستند. این نوع پارچه کاربردهای زیادی دارد و یکی از کم نفوذترین پارچه‌های شناخته شده است زیرا الیافی بسیار سخت و در هم تنیده دارد. این پارچه الیافی ساخته شده از نوعی سوخت فسیلی دارد و بسیار با دوام و کیفیت خواهد بود. در ادامه می‌خواهیم با این نوع پارچه بیشتر آشنا شویم.

پارچه اکریلیک

پارچه اکریلیک

تاریخچه پارچه اکریلیک

یک شرکت آمریکایی به نام دوپوینت الیاف پارچه اکریلیک را کشف کرد و به تولید انواع پارچه‌ها از این جنس پرداخت. در واقع این شرکت قبل از این کار نیز پارچه‌های دیگری که الیاف پلاستیکی داشتند را تولید کرده بود.

با گذشت زمان فعالان محیط زیست معایبی را برای این پارچه پیدا کرده و موضوع اشتعال پذیری اکریلیک و همچنین سرطان‌زا بودن آن را رواج دادند که باعث شد این شرکت آمریکایی تولید پارچه را متوقف نماید. اما امروزه اکریلیک توسط کشورها دیگر از جمله هند، چین، اندونزی و غیره تولید می‌شود و مزایای آن کاملا آشکار شده است.

پارچه اکریلیک چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه اکریلیک به نوعی پارچه گفته می‌شود که از جنس اکریلیک ساخته شده است. از این نوع پارچه برای انواع مختلف سایبان‌ها، چادر محافظ ماشین و غیره استفاده می‌شود. این پارچه از نوعی پلیمر مصنوعی به اسم آکریلونیتریل ساخته شده از الیافی شیمیایی و نفتی تولید شده است.

پارچه اکریلیک نرمی خاصی دارد به همین دلیل است که در حوزه ورزشی نیز از آن استفاده‌هایی می‌شود به عنوان مثال جوراب فوتبالیست‌ها و غیره از این نوع پارچه ساخته شده است. این نوع جوراب‌ها برای کوهنوردان و سایر ورزش‌هایی که تحرک بالایی دارد مفید خواهد بود. اما تنها نگرانی مصرف کنندگان از سرطان‌زا بودن جنس آنها است. اما بهرحال همچنان از پارچه‌هایی با جنس اکریلیک در ساخت پتو، روبالشی، انواع لباس‌ها، فرش، روکش وسائل نقلیه، انواع سایبان کالسکه‌ای و غیره استفاده می‌شود.

نحوه شستشوی این پارچه به این صورت است که نباید از آب بسیار سرد و یا بسیار گرم برای شستن آن استفاده کرد. آب سرد باعث سفت شدن بافت پارچه شده و آب گرم نیز باعث شل شدن ان خواهد شد از این رو بهترین و مناسب‌ترین دمای آب برای شستشوی این پارچه استفاده از آب ولرم (نه سرد و نه گرم) خواهد بود.

این پارچه در مقایسه با دیگر پارچه‌ها دارای پرزدهی است از این رو اگر دو نمونه پارچه که یکی از آنها اکلریک است را با دیگری مقایسه کنید ممکن است در طی دفعات استفاده شده و شستشو؛ نوع اکریلیک پرزدهی زیادی داشته باشد.

بررسی مزایا و معایب پارچه اکریلیک

از انجا که هر محصولی می‌تواند مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته باشد در مورد پارچه‌های اکریلیک نیز همینطور است. این پارچه‌ دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است و در ابتدا به این منظور ساخته شد که جایگزینی برای الیاف پنبه‌ایی باشد اما به دلیل اشتعال‌زا بودنش رد شد! اکنون کشور چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پارچه اکریلیک در جهان است. در ادامه با مزایا و معایب این پارچه بیشتر آشنا خواهید شد.

-مزایا

جایگزینی مناسب برای انواع پارچه‌ها

-بر خلاف تصوری که در ابتدای تولید این نوع پارچه‌ها وجود داشت، پارچه‌های اکریلیک جایگزین بسیار خوبی برای انواع مختلفی از پارچه‌ها هستند. این پارچه به صورت کارآمدی می‌توانند مشابه پارچه‌های پشمی عمل کنند اگر چه در گذشته ممکن بود باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شوند اما امروزه با پیشرفت دستگاه‌های تولید و ساخت پارچه این مشکل بر طرف شده است.

گرم هستند!

-این پارچه‌ها ویژگی گرم و نرم بودن را دارند از این رو می‌توانند گزینه مناسبی برای پارچه و پوشاک زمستانی باشند و در مناطق سرد سیر نیز کاربرد موثری داشته باشند.

رنگ ثابت

-یکی از نگرانی‌های افراد در رابطه با تغییر رنگ پارچه‌ها است. این پارچه‌ها رنگ ثابتی دارند و اگر به دفعات زیاد شسته شوند تغییر رنگی نخواهند داشت علاوه بر آن لک گرفتگی نخواهند داشت.

چروک نمی‌شوند!

-در بسیاری از مواقع با چروک شدن پارچه به مشکل بر می‌خورید که باید بگوییم پارچه‌های اکریلیک کاملا ضد چین و چروک هستند و حالتی صاف و خاص دارند به دلیل وجود این ویژگی از این پارچه اغلب برای خرید سایبان پاسیو، چتری، کالسکه‌ایی و غیره استفاده می‌شود.

تنوع در رنگ

این پارچه دارای رنگ‌های متنوعی است که استفاده از پارچه را بیشتر خواهد کرد و دست مصرف کننده را باز می‌گذارد همانطور که گفته شد استفاده از رنگ‌های متنوع برای خرید سایبان برقی بسیار کارآمد خواهد بود.

-معایب

سرطان‌زا هستند!

-یکی از بزرگترین معایبی که این نوع پارچه‌ها دارند سرطان‌زا بودن آنها است. این معظل بزرگ برای افرادی که از پوشش اکریلیک استفاده می‌کنند بسیار استرس زا است. میزان سرطان‌زا بودن پارچه تا 85 درصد اعلام شده است و این یک موضوع بسیار مهم و خطرناک است.

مضر برای حیوانات و محیط زیست

-امروزه که فعالین محیط زیست بسیار زیاد شده‌اند مردم نیز ناخودآگاه به استفاده از لوازم و محصولاتی روی آورده‌اند که خطر جدی برای محیط زیست و جانداران دیگر نداشته باشد و این در حالی است که این پارچه مصنوعی بشدت برای محیط زیست و دیگر جانوران مضر است.

مثالی ساده و قابل فهم برای ضرر این پارچه در محیط زیست می‌توان به شستشوی آن اشاره داشت که ممکن است تکه‌هایی از پارچه روانه سیستم فاضلاب شهری شده و مواد سمی را برای محیط پیرامونمان تولید نماید. این عمل خصوصا در کارخانه‌های تولید این نوع پارچه می‌تواند بسیار شدیدتر و زیان بارتر باشد.

وجود الیاف مضر

-در این پارچه الیاف آکریلونیتریل وجود دارد از این رو می‌تواند مسبب رشد باکتری‌هایی در پارچه شود بنابراین اگر با پوست برخورد داشته باشد موجب حساسیت خواهد شد از این رو این جنس پارچه برای انسان‌ها نیز می‌تواند مضر باشد.

انواع مدل‌های مختلف پارچه اکریلیک

پارچه اکریلیک به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شد اکنون انواع مختلفی از پارچه‌های اکریلیک به وجود آمده که هر کدام کاربرد خاصی دارند، در ادامه به آنها می‌پردازیم.

-اکریلیک

پارچه اکریلیک نوعی از پارچه است که در آن از 85 درصد اکریلونیتریل استفاده شده است در واقع این میزان درصد خبر از صحت جنس پارچه را می‌دهد.

-پارچه مودا اکریلیک

این نوع پارچه تا حدودی ساخته شده از اکریلونیتریل است که پلیمرهای دیگری نیز در ساخت و تولید آن استفاده شده‌اند. پارچه‌های مودا اکریلیک مقاومت بیشتری در برابر چروک شدن و پرزدهی دارند و صاف و حالت پذیری بالایی دارند. از دیگر مزایای پارچه‌های مودا اکریلیک نسبت به نوع اکریلیک طبیعی باید به مقاومتشان در برابر مشتعل نشدن اشاره داشت.

-پارچه نیتریل  

وینیلیدین دی نیتریل ماده‌ایی است که از آن در ساخت انواع پارچه‌های نیتریل استفاده شده است. این نوع پارچه امروزه به دلیل اینکه رنگ پذیری سختی دارد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر نیز تولید می‌شود به همین دلیل محبوبیت پایینی دارد.

-پارچه لاستریل

این پارچه با ترکیب ماده‌ایی به نام دی ان همراه با اکریلونیتریل ساخته می‌شود و ویژگی که می‌توان گفت برتری که نسبت به پارچه اکریلیک دارد این است که حالت کشسانی بیشتری خواهد داشت به عنوان مثال در لباس‌های زمستانی کارایی خوبی دارند.

بیشترین استفاده از پارچه اکریلیک

همانطور که در مطلب بالا یه این موضوع پرداختیم؛ پارچه اکریلیک در صنعت‌های مختلفی کاربرد دارد که البته به دلیل شباهت الیاف این پارچه به پشم باید بگوییم که بیشتر در نساجی و ساخت البسه پشمی کاربرد دارد. پارچه اکریلیک متریالی مناسب و کارآمد برای انواع پارچه‌های مبل، روفرشی‌ها، قالیچه، دستکش و غیره است که با وجود تمامی مضراتی که دارد دو ویژگی رنگ ثابت و همچنین قیمت مناسب این پارچه باعث شده تا مصرف کنندگان زیادی داشته باشد.

در حالی که استفاده از این پارچه بسیار زیاد است یک ویژگی قابل توجه آن باعث شده تا برای استفاده در صنعت‌های گسترده‌تر مناسب نباشد، این پارچه تا حد زیادی اشتعال پذیر است و ممکن است در تولیدات انبوه خسارات زیادی به بار بیاورد از این رو صنعت‌های مختلف از استفاده زیاد آن خودداری می‌کنند.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

کلام آخر

پارچه اکریلیک یکی از پارچه‌های استفاده شده در حوزه نساجی و غیره است که مدل‌های مختلفی دارد. از این نوع پارچه برای جایگزینی تولیدات پشمی، صنعت سایبان سازی، پارچه مبل و قالیچه و موارد مختلف استفاده می‌شود. هر چند که مزایا و معایب بخصوص خود را دارد. برای ساخت سایبان با استفاده از این پارچه می‌توانید با تیم سایبان شاهد در ارتباط باشید و مشاوره‌های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *