نحوه طراحی سایبان پاسیو برای بهینه‌سازی استفاده از نور خورشید

سایبان پاسیو

نحوه طراحی سایبان پاسیو برای بهینه‌سازی استفاده از نور خورشید

سایبان‌ها سازه‌هایی کاربردی هستند که از گذشته‌های دور تا کنون آن‌ها را برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار داده‌اند. . در ابتدا سایبان‌ها بسیار ساده و سنتی بوده‌اند و از آن‌ها تنها برای ایجاد سایه در محیط استفاده می‌شد، اما در حال حاضر این محصولات به دلیل پیشرفت تکنولوژی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند و می‌توان آن‌ها را در هر مکانی به کاربرد. در واقع باید گفت محدودیتی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد و تولید کنندگانی بسیاری همچون سایبان شاهد در مدل‌های مختلف این تجهیزات را وارد بازار می‌کنند.

از پرکاربردترین نمونه سایبان‌های موجود در بازار می‌توان به سایبان‌های پاسیو اشاره کرد. آیا شما می‌دانید سایبان پاسیو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ یا اینکه سایبان پاسیو چگونه باعث استفاد بهینه از نور خورشید می‌شود؟ در ادامه پاسخ این سوال را دراختیار شما قرار می‌دهیم لطفا با ما همراه باشید!

آشنایی با سایبان

قبل از آنکه شما را با چگونگی استفاده بهینه نور خورشید توسط سایبان‌های پاسیو بپردازیم، بهتر است کمی شما را با تاریخچه استفاده از سایبان‌ها آشنا سازیم. به‌طور کلی استفاده از سایبان‌ها به زمان تمدن باستان و کشورهای مصر و سوریه برمی‌گردد.

سایبان‌ها به عنوان یک عامل حفاظتی و پوشش بیرونی برای مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند و از آن‌ مکان در برابر عوامل محیطی مانند تابش نور خورشید یا بارش برف و بران و تگرگ و  همچنین از وزش بادهای شدید حفاظت می‌کند.

این تجهیزات شامل یک سازه به عنوان اسکلت یا بدنه هستند و روی آن یک پوشش با جنس‌های مختلف سوار می‌شود. مجموعه این تجهیزات را سایبان می‌گویند و امروزه کاربرد‌های فراوانی دارند.  از آن‌ها در نمونه‌های مختلف سایبان می‌توان به سایبان حیاط، سایبان پارکینگ، انواع سایبان پاسیو، سایبان کولر، تراس و استخر اشاره کرد، این سایبان‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می شود. سایبان‌ها تاثیرات خوبی روی محیط زیست می‌گذارند، آن‌ها به مصرف بهینه انرژی کمک کرده و باعث می‌شوند محیط زیست سالم‌تری داشته باشیم. حتی سایبان‌ها می‌توانن به استفاده بهینه از نور خورشید هم منجر شوند.

ضمنا به کمک سایبان‌ها شما می‌توانید بدون در معرض قرار گرفتن نورخورشید یا بارش باران و برف از فضا لذت ببرید.

خرید سایبان فول باکس

خرید سایبان فول باکس

انواع سایبان

همانطور که گفته شد در گذشته سایبان‌ها معمولا به صورت سنتی و ثابت بوده و روی یک چهارچوب سوار می‌شدند، اما در حال حاضر با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا بیشتر سایبان‌ها به صورت صنعتی و متحرک طراحی می‌گردند. سایبان‌های متحرک به صورت مکانیکی و برقی ساخته شده که نوع برقی آن طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

این مدل از سایبان‌ها دارای موتور الکتریکی هستند و با یک ریموت کنترل می‌توان آن ها را  در هر زمان که دوست دارید باز و بسته کنید. در ساخت این سایبان‌ها نیازی به استفاده از اهرم و نیروی مکانیکی نیست و شما می‌توانید به راحتی سایبان را با فشردن یک دکمه باز و بسته نمایید. ضمنا در مدل‌های برقی سایبان از یک پوشش منعطف استفاده می‌شود که قابلیت تنظیم زاویه شیب سایبان با توجه به زاویه تابش خورشید را دارد. در ادامه مطلب شما را با فضای پاسیو و کاربردهای سایبان پاسیو آشنا خواهیم کرد.

پاسیو چیست؟

در مطالب فوق شما با سایبان‌ها و تاریخچه استفاده از آن‌ها آشنا شدید. همانطور که دریافتید سایبان‌ها کاربردهای متفاوتی دارند که یکی از آن‌ها استفاده از سایبان پاسیو است که محبوبیت زیادی دارد.

تامین کردن به اندازه نور در فضای داخلی ساختمان یک امر ضروری به‌شمار می‌رود. استفاده از پاسیو یا همان نور‌گیر مربوط به چند سال اخیر نبوده و از گذشته تاکننون نقش ویژه‌ای در معماری داخلی ساختمان‌ها داشته است. در واقع پاسیو بخشی از فضای داخلی یک ساختمان بوده که باعث می‌شود نور بیشتری به محیط‌هایی که بسته و کم نورند برسد.

استفاده از پاسیو محدودیتی ندارد و از آن می‌توان در آپارتمان‌ها و خانه‌های ویلایی استفاده نمود. برای سقف پاسیو معمولا از یک پوشش شفاف یا شیشه استفاده می‌کنند. در مدل‌هایی از پاسیو نور فقط از شیشه سقف وارد فضای داخلی خانه می‌شود اما مدل‌هایی هم طراحی شده‌اند که علاوه بر سقف از دیواره‌های پاسیو هم نور به داخل عبور کند. از پاسیو می‌توان به عنوان گلخانه هم استفاده کرد؛ چراکه می‌توان از در آن مکان گل‌ها و گیاهان را پرورش داد و نمای زیبایی به محیط خانه بخشید.

آشنایی با سایبان پاسیو

حال که با پاسیو آشنا شدید به معرفی سایبان پاسیو می‌پردازیم. همانطور که توضیح دادیم سایبان‌های ساختمانی را با مدل‌ها و متریال‌ مختلفی می‌سازند و آن‌ها را به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم‌بندی می‌کنند. سایبان‌های پاسیو هم به عنوان یکی از پرکاربردترین سایبان‌های ساختمانی به دو صورت ثابت و متحرک ساخته می‌شوند. سایبان‌های پاسیو از نمونه‌های بسیار محبوب در میان افراد و طراحان به‌شمار می‌روند؛ چرا که علاوه بر زیبایی ظاهری دارای مزیت‌های منحصر به‌فردی هستند.

مزایای سایبان پاسیو

استفاده از این مدل سایبان‌ها در خانه‌هایی که پاسیو و تراس دارند، بسیار ضروری به نظر می‌رسد؛ چرا که شما با استفاده از این سایبان‌ها می‌توانید از ورود نور به محیط داخلی و گرم شدن بیش از حد هوا در فصول گرم سال و سرد شدن آن در فصول سرد سال جلوگیری کنید.

انتخاب درست بهترین سایبان برای کولر آبی و پاسیو می‌تواند منجر به خنک شدن فضای داخل و کاهش انرژی مصرفی شود. همچنین استفاده از سایبان پاسیو باعث حفاظت از پاسیو در برابر بارش باران وتگرگ می‌گردد و از ورود نم و رطوبت زیاد به محیط داخلی جلوگیری می‌کند.

همان‌طور که گفتیم از فضای پاسیو می‌توان برای گلخانه استفاده کرد، وجود سایبان پاسیو باعث می‌شود فضای مناسب‌تری از نظر دما و رطوبت را برای پرورش گل وگیاهان فراهم نمود.

 همچنین استفاده از سایبان پاسیو در طرح و رنگ‌های متنوع می‌تواند تاثیر چشمگیری در زیبایی و دکوراسیون منزل شما داشته باشد و شما می‌توانید لحظات آرامی را در این فضا سپری کنید.

سایبان‌های برقی دارای قابلیت کنترل از راه دور بوده و شما بدون نیاز به بلند شدن تنها با زدن دکمه ریموت کنترل سایبان، می‌توانید آن را باز یا بسته کنید و از سایه ایجاد شده در گرما یا تابش نور در فصل سرما لذت ببرید.

نحوه طراحی سایبان پاسیو برای بهینه‌سازی استفاده از نور خورشید

آیا شما می‌دانید سایبان پاسیو باید چگونه طراحی شود و چه کاربردی در استفاده بهینه از نور خورشید دارد؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که یکی از اصلی‌ترین اصول استفاده بهینه از انرژی، در معماری امروزی بهره گیری درست از نور و خورشید در ساختمان ها است. استفاده بهینه از انرژی خورشید در ساختمان ها با وجود سایبان‌ها و تاثیر آن‌ها در کاهش مصرف انرژی امکان‌پذیر خواهد بود.

استفاده از یک سایبان، متناسب با اندازه پاسیو  به‌خصوص نوع متحرک آن یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از نور خورشید است. سایبان‌های پاسیو مدل برقی دارای ویژگی تنظیم شدن نسبت به تابش نور هستند. نور طبیعی یک گزینه مناسب برای روشن سازی فضای داخلی ساختمان ها و محیط های سرپوشیده به‌شمار می‌رود. این خود یکی از کاربردهای سایبان برای استفاده بهنیه از نور خورشید خواهد بود.

ضمن اینکه پوشش مناسب سقف پاسیو و سایبان پاسیو به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تهویه مناسب آب و هوای داخلی ساختمان ازتابش نور خورشید به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در فصول مختلف جلوگیری کرده و بتوانید تا حدودی تعادل دما را در نقاط مختلف خانه برقرار نمایید که این مسئله هم به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

در واقع باید گفت کنترل درست نور خورشید از مهم‌ترین مزایای سایبان‌های پاسیو به شمار می‌رود. سایبان‌های پاسیو می‌توانند با جذب و پخش حداکثر نود درصد از گرمای خورشید به ایجاد محیطی معتدل‌تر، تهویه بهتر هوا و استفاده بهنیه از مصرف انرژی منجر شوند.

ضمن اینکه امروزه در پی پیشرفت انرژی سایبان‌هایی وجود دارند که در ساخت پوشش رویه آن‌ها از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند.

پنل‌های خورشیدی با جذب نور خورشید و تبدیل آن به نیروی الکتریکی می‌توانند تا حد زیادی به بهینه سازی انرژی خورشیدی کمک نمایند. ضمن اینکه از این طریق سایبان‌ها می‌توانند روی بهینه سازی انرژی های مصرفی مانند برق تاثیر بگذارند.

قیمت سایبان‌های پاسیو پنل خورشیدی

باتوجه به توضیحات فوق بهترین نوع سایبان برای استفاده بهینه از نور خورشید سایبان‌های پنل خورشیدی است. این مدل از سایبان‌ها به علت تجهیزات و فناوری‌های مدرنی که در ساخت آن‌ها به‌کار می‌رود نسبت به در قیمت سایبان چتری مغازه و دیگر سایبان‌ها پاسیو قیمت بالاتری دارند.

البته که عوامل بسیاری در قیمت این مدل سایبان‌ها دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابعاد سایبان: هر اندازه که ابعاد سایبان بیشتر باشد، باید در ساخت آن از پنل‌های خورشیدی بیشتری استفاده کرد. این مورد در نهایت به افزایش قیمت سایبان‌های پاسیو منجر می‌شوند.

کیفیت پنل‌های سایبان: هر اندازه که پنل‌های خورشیدی از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، باید بابت خرید آن مدل سایبان‌ها هزینه بیشتری بپردازید.

اما به یاد داشته باشید در صورت استفاده از سایبان‌های پنل خورشیدی شاید بابت خرید سایبان هزینه بیشتری پرداخت کنید، اما در نهایت به دلیل استفاده بهنیه از نور خورشید بدون شک در هزینه‌های کلی شما صرفه‌جویی خواهد شد.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب ما سعی داشتیم شما را با سایبان‌های پاسیو آشنا سازیم. همانطور که دریافتید سایبان‌های پاسیو می‌توانند تاثیرات زیست محیطی فوق‌العاده‌ای داشته باشند، به خصوص سایبان‌های پاسیو که در ساخت آن‌ها از پنل‌های خورشیدی استفاده شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *