سایبان کولر چگونه نصب می‌شود؟ آموزش صحیح نصب آن

سایبان کولر

سایبان کولر چگونه نصب می‌شود؟ آموزش صحیح نصب آن

بدون شک شما هم خانه‌هایی را در خیابان دیده‌اید که از سایبان‌هایی مخصوص برای کولر‌های آبی استفاده می‌کنند. امروزه با توجه به بحران آب در دنیا و تلاش در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، به کار بردن سایبان امری بسیار مهم تلقی می‌شود.

یکی از راهکار‌هایی که در حال حاضر می‌توان برای بهینه ساختن عملکرد کولر‌های آبی و صرفه‌جویی در مصرف آب انجام داد، نصب سایبان مناسب برای کولر است. در کنار سرویس کردن مرتب کولر، نصب سایبان هم می‌تواند روی کیفیت و بهبود عملکرد آن تأثیرات زیادی بگذارد. حال که به فصل تابستان نزدیک می‌شویم، بهتر است شما هم برای نصب سایبان کولر آبی اقدام نمایید، اما بهتر است قبل از هر چیز در مورد نحوه نصب سایبان اطلاعاتی به دست‌ آورید. برای این منظور همراه ما باشید!

انواع سایبان کولر ارزان

انواع سایبان کولر ارزان

آشنایی با نحوه نصب سایبان کولر

همانطور که در بالا هم گفته شد، در فصول گرم سال نصب سایبان کولر یکی از خدمات بسیار مهمی است که شما می‌توانید از آن‌ها برای مصرف بهینه کولر و بهبود عملکرد آن انجام دهید. این مسأله تولید‌کنندگان زیادی مانند سایبان شاهد را وادار به ساخت و تولید انواع مختلفی از سایبان‌های کولر کرده است.

استفاده از سایبان کولر در فصول گرم سال بیشتر احساس می‌شود، به خصوص اگر کولر شما روی پشت بام و در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار داشته باشد. با توجه به شرایط قرار‌گیری کولر روش‌های مختلفی برای نصب سایبان وجود دارد. ضمن اینکه با توجه به قرار‌گیری سایبان روی خود کولر، در اثر جابه جایی کولر یا تکان خوردن آن، سایبان همچنان کارایی خود را حفظ می‌کند.

بهتر است قبل از نصب سایبان طول و عرض کولر خود را به طور کامل به دست ‌آورید. ضمنا باید بدانید که ابعاد سایبان‌های کولر با توجه به نوع ساختار کولر، سلولزی یا پوشالی بودن دریچه‌ها با یک دیگر متفاوت‌اند.

سایبان کولر باید چه جنسی داشته باشد؟

معمولاً هنگام خرید سایبان برای کولر یا حتی سایبان دستی بالکن و دیگر سایبان‌ها این سؤال برای شما پیش می‌آید که جنس سایبان چه باشد بهتر است؟ آیا سایبان‌های یو پی وی سی گزینه مناسبی هستند؟

در رابطه با نصب سایبان مخصوص برای کولر گزینه‌های بسیاری در دسترس شما خواهد بود. اما نکته حائز اهمیت در خصوص سایبان‌ها این است که آن‌ها باید جنس مقاوم و مناسبی داشته باشند، تنها در این صورت سایبان می‌توانند از کولر شما محافظت کرده و عملکرد آن را بهبود بخشند.

در ساخت و تولید سایبان‌های کولر از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود، برای مثال برخی از آن‌ها یو پی وی سی، برخی چوب و برخی دیگر از ورق‌های گالوانیزه کمک می‌گیرند. هر کدام از این متریال‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود بوده که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

سایبان‌های یو پی وی سی

یکی از پوشش‌هایی که در حال حاضر برای ساخت سایبان کولر یا دیگر انواع سایبان به کار می‌رود، پوشش یو پی وی سی است. سایبان‌های ساخته شده با یو پی وی سی از ایمنی بالایی برخوردار بوده و بسیار سبک هستند. این مدل از سایبان‌ها در مقابل تابش نور مستقیم خورشید، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند یک سایه خنک به وجود آورند.

در صورت استفاده از این سایبان‌ها می‌توانید مطمئن باشید که هیچگاه گرما و نور از آن‌ها عبور نکرده و در مقابل شرایط آب و هوای مختلف مقاومت بالایی دارند. سایبان‌های یو پی وی سی با ویژگی‌های خود دوام و عمر کولر شما را افزایش داده، به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کرده و در نهایت منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شوند.

سایبان‌های فلزی

از دیگر انواع بسیار پر کاربرد سایبان‌ها می‌توان به سایبان‌های فلزی اشاره کرد. این مدل سایبان‌ها معمولاً از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند و برای استفاده در محیط‌های صنعتی مناسب ترند؛ چرا که هنگام بارش باران، برف یا تگرگ سرو صدای زیادی ایجاد می‌کنند و این به تولید آلودگی صوتی در مناطق مسکونی می‌انجامد. با توجه به این توضیحات بهتر است این مدل از سایبان‌ها را تنها برای بهبود عملکرد سیستم خنک‌کننده در محیط‌های صنعتی استفاده کرد. به یاد داشته باشید که سایبان‌های فلزی از دوام و طول عمر بالایی برخوردارند.

سایبان‌های حصیری و چوبی

سایبان‌های حصیری و چوبی از دیگر نمونه‌های بسیار زیبای سایبان‌های کولر به شمار ‌می‌روند. این مدل سایبان‌ها از متریال‌های طبیعی ساخته شده و بسیار جذاب هستند. شما می‌توانید این مدل از سایبان‌ها برای محافظت از کولر در فصول گرم سال مورد استفاده قرار دهید.

این مدل سایبان‌ها روی کولر قرار گرفته و وزن آن چنانی ندارند. البته نباید فراموش کنید که این مدل از سایبان‌ها دوام و مقاومت چندانی نداشته و به صورت فصلی باید استفاده شوند. در واقع می‌توانید آن‌ها را در فصول گرم سال روی کولر برپا کرده و در فصول سرد سال آن‌ها را جمع کنید.

مراحل نصب سایبان کولر

برای نصب سایبان کولر نیاز است که شما نسبت به مراحل نصب آن به خوبی آگاه باشید، ضمنا به یاد داشته باشید در صورتی که خود شما قادر به نصب سایبان نیستید باید از نصاب کمک بگیرد.

دستمزد نصاب هم در نهایت روی هزینه‌های کلی سایبان‌ها تأثیر می‌گذارد، هر چه قدر که دسترسی به ناحیه نصب برای نصاب سخت‌تر باشد، بدون شک او دستمزد بیشتری می‌گیرد. به یاد داشته باشید که هزینه نصب رو قیمت نهایی تمامی سایبان‌ها مانند قیمت سایبان پنجره تأثیر‌گذار است.

اما اگر می‌خواهید خودتان برای نصب سایبان اقدام کنید، باید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • سمت سایه‌بان در ابتدا باید از طرف غرب و شرق مشخص شود.
  • برای نصب پایه‌های پلیمری باید پیچ‌های کناری کولر را باز کرده و پایه‌ها را روی آن سوارخ‌ها تنظیم نمایید و شیار بالایی را به منظور سوراخ کردن نشانه‌گذاری کنید.
  • برای سوراخ کردن نشانه‌های گذاشته شده از مته شماره ۶ استفاده نمایید.
  • بعد از سوراخ کردن نشانه‌ها پایه‌های پلیمری را روی آن‌ها قرار داده و پشت پایه واشر‌های مخصوص با ابعاد ۷×۳ بگذارید و در نهایت پایه‌ها را با پیچ و مهره محکم کنید.
  • تمامی پایه‌های پلیمری را باید به همین روش روی بدنه کولر محکم شوند.
  • در نهایت شما می‌توانید پوشش سبک سایبان خود را روی پایه‌ها قرار داده و سپس آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که میزان نور کمتری به کولر بتابد.

لازم به ذکر است که روش نصب فوق تنها برای سایبان‌های سبکی است که می‌توانند روی خود کولر نصب شوند، سایبان‌هایی مانند سایبان فلزی به این راحتی نصب نشده و برای نصب آن‌ها علاوه بر ورق‌های گالوانیزه و چند پایه فلزی به مصالح ساختمانی هم برای نصب پایه‌ها درون زمین نیاز است.

نصب سایبان کولر چه مزایایی به دنبال دارد؟

در پی گرم شدن هوای کره زمین، در فصول گرم سال آفتاب بی‌رحمانه به اتاقک کولر می‌تابد، این مسأله حرارت بدنه کولر و آبی که درون آن قرار دارد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. ضمن اینکه آب وقتی گرم شود با سرعت بیشتری تبخیر می‌گردد، این مسأله باعث می‌شود که مصرف آب افزایش یافته و کولر قادر به تولید باد خنک نباشد.

علاوه بر این، هر اندازه که کولر در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار گیرد، بدنه آن زودتر دچار فرسودگی شده و آسیب‌های زیادی می‌بیند. برخی‌ها درون کولر قالب‌های یخ قرار می‌دهند، شاید شما هم یک بار این کار را انجام داده باشید، با این حال نیازی به انجام این کار نیست، برای بهبود عملکرد کولر تنها باید روی آن یک سایبان مناسب نصب کنید.

به طورکلی نصب یک آفتاب گیر یا سایبان کولر جزء دسته مواردی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود کیفیت کولر در روز‌های گرم تابستان افزایش پیدا کند. البته که نصب سایبان‌های کولر تنها به بالا رفتن راندمان کولر کمک نمی‌کند و مزایای بسیاری دارد. از جمله مزایای نصب سایبان روی کولر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش طول عمر قطعات و بدنه

خنک نگه داشتن محیطی که قطعات و ابزار‌های مکانیکی و برقی در آن‌ها قرار دارد، می‌تواند به افزایش طول عمر و همچنین کاهش استهلاک آن‌ها کمک کند. شما می‌توانید با نصب سایبان هزینه‌های مربوط به خرابی کولر در اثر گرما را کاهش دهید.

صرفه‌جویی در مصرف آب و برق

از آن جایی که نصب سایبان به افزایش راندمان کولر کمک می‌کند، شما دیگر مدت زمان کمتری در طی روز کولر را روشن خواهید کرد. این مسأله روی کاهش مصرف برق تأثیر می‌گذارد. ضمن اینکه آب داخل کولر در صورت نصب سایبان همانطور که گفته شد دیرتر تبخیر می‌شود و کولر نیازی به استفاده بیش از حد از آب ندارد.

از زنگ زدگی بدنه جلوگیری می‌کند

با نصب سایبان دیگر کولر شما در معرض عوامل محیطی مانند نور مستقیم خورشید، بارش باران و برف محفوظ می‌ماند؛ از همین رو رنگ بدنه آن در اثر عوامل محیطی تغییر پیدا نمی‌کند.

یک سایبان کارآمد چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک سایبان کولر کارآمد سایبانی است که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • سایبان کارآمد کولر شما را در روز‌های گرم سال از تابش نور مستقیم خورشید محفوظ می‌دارد.
  • سایبان نباید روزنه‌هایی که برای تأمین هوای کولر روی آن وجود دارد را مسدود کند.
  • سایبان باید مقاومت و استحکام بالایی در برابر عوامل محیطی از خود نشان دهد
  • نصب ساده‌ای داشته باشد
  • در مقابل نور مستقیم خورشید از مقاومت قابل توجهی برخوردار باشد

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

ما در این مطلب علاوه بر آشنایی شما با مراحل نصب سایبان‌های کولر با مزایای استفاده از آن‌ها هم آشنا ساختیم. همانطور که دریافتید نصب سایبان‌های کولر می‌تواند روی بهبود عمکلرد آن‌ها، کاهش مصرف آب و برق و طول عمر کولر تاثیر گذار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *