سایبان کولر باید از چه موادی ساخته شود؟ اجزای تشکیل دهنده ان

انواع سایبان کولر

سایبان کولر باید از چه موادی ساخته شود؟ اجزای تشکیل دهنده ان

سایبان پوششی است که آن را برای محافظت از محیط مورد استفاده قرار می‌دهند. کاربرد‌های گسترده سایبان‌ها باعث شده تولیدکنندگان بسیاری در زمینه ساخت و تولید آن‌ها فعالیت داشته باشند. یکی از کاربرد‌هایی که امروزه از سایبان‌ها بسیار مورد توجه قرار دارد، سایبان کولر است.

این مدل سایبان‌ها برای محافظت از کولر به کار می‌روند و در انواع مختلفی توسط سایبان شاهد ساخته می‌شوند. ما هم در این مطلب تصمیم داریم شما را با سایبان کولر آشنا سازیم؛ پس برای آشنایی با این مدل سایبان‌ها در ادامه همراه ما باشید!

سایبان کولر

سایبان کولر

سایه‌بان کولر آبی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، سایبان‌ها به طور کلی پوششی هستند که به عنوان محافظی برای محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات با توجه به کاربردی که دارند، انواع مختلفی را شامل می‌شوند. یکی از نمونه‌های پرکاربرد سایبان‌ها می‌توان به سایبان کولر آبی اشاره کرد، این سایبان‌ها محافظ کولر بوده و به دوام و افزایش طول عمر کولر‌ها کمک می‌کنند.

سایبان‌های کولر را امروزه در انواع مختلفی می‌سازند و در ساخت آن‌ها متریال‌های مختلفی به کار می‌برند. انواع مختلف سایبان‌های کولر آبی را ما می‌توانیم به دو دسته کلی سایبان‌های دستی و برقی تقسیم‌بندی کنیم. در ادامه این دو نوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم!

آشنایی با سایبان دستی کولر آبی

سایبان‌های دستی کولر آبی تکنولوژی خاصی ندارند، این مدل‌ها قدیمی‌تر بوده و به سایبان بازویی دستی هم معروف هستند. سایبان‌های دستی یک پوشش ساده‌ داشته و روی اسکلت آهنی، فولادی یا آلومینیومی سوار می‌شوند.

این مدل سایبان‌ها اغلب به صورت ثابت ساخته شده، با این حال امروزه نمونه‌هایی که قابل جابه جایی هم باشند، توسط تولید‌کنندگان وارد بازار شده‌اند. ضمن اینکه باز و بسته کردن این مدل سایبان‌ها به صورت دستی و با نیروی مکانیکی صورت می‌گیرد.

آشنایی با سایبان برقی کولر آبی

با پیشرفت تکنولوژی صنعت ساخت سایبان هم با تحولات زیادی روبه رو شده و سایبان‌های برقی وارد بازار شده‌اند. در ساخت این مدل از سایبان‌ها تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای به کار می‌رود و دیگر نیازی به نیروی مکانیکی برای باز و بسته کردن آن‌ها نیست.

علاوه بر این‌ها سایبان‌های برقی کنترل تنظیم نور و شیب را هم دارند. برای این منظور باید از ریموت کنترلی که روی سایبان‌ها تعبیه شده استفاده کرد. سایبان‌های برقی کولر محبوبیت بیشتری دارند و در انواع مختلفی ساخته می‌شوند.

مزایای سایبان کولر

سایبان‌هایی که برای کولر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مزایای بسیار زیادی برخوردارند. از جمله مزایای سایبان‌های کولر آبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش دوام و طول عمر کولر
  • جلوگیری از رنگ پریدگی کولر
  • جلوگیری از پوسیدگی پوشال‌ها
  • کمک به خنک شدن هوای کولر
  • محافظت از کولر در برابر بارش باران، بارش برف و رطوبت
  • محافظت از کولر در برابر طوفان

چه موادی برای ساخت سایبان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

به طورکلی متریال مورد استفاده در ساخت و طراحی سایبان‌ها با توجه به نوع پوشش سایبان‌ها تفاوت دارند. از جمله متریال‌هایی که به منظور ساخت پوشش سایبان استفاده می‌شود، می‌توان به مواد زیر اشاره کرد.

سایبان کولر با پوشش یو پی وی سی

یکی از بهترین نمونه‌های سایبان کولر، سایبان‌هایی با پوشش یوپی وی سی هستند. این مدل از سایبان‌ها ایمنی بالایی داشته و بسیار سبک‌اند. سایبان‌هایی با پوشش یوپی وی سی مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند و می‌توانند سایه‌ای خنک ایجاد کنند. این مدل از سایبان‌ها به هیچ عنوان گرما و نور را از خود عبور نمی‌دهند و با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار هستند. اگر از این مدل سایبان‌ها استفاده نمایید، علاوه بر اینکه عمر و دوام کولر آبی خود را افزایش می‌دهید، دیگر نیازی نیست به صورت مرتب و سالانه سایبان را سرویس کنید.

سایبان کولر با پوشش GRP

از دیگر متریال‌هایی که معمولاً برای ساخت و طراحی سایبان استفاده می‌کنند، می‌توان به سایبان‌های GRP اشاره کرد. این مدل سایبان‌ها با پلاستیک‌هایی که به کمک شیشه مقاوم شده‌اند، ساخته می‌شوند. البته گاهی پلاستیک را با فیبر هم مقاومت می‌کنند و در اصطلاح آن را FRP می‌گویند. این ماده نوعی لمینت کامپوزیتی است که آن را به کمک شیشه مقاوم کرده‌اند، شیشه مورد استفاده در این مورد رزین پلی استر است.

به طور کلی سایبان‌های GRP شباهت زیادی به شیشه دارند و در رنگ‌های مختلف به صورت مات و نیمه شفاف تولید می‌شوند. البته لازم به ذکر است که این مدل از سایبان‌ها نسبت به سایبان‌های پلی کربنات از مقاومت کمتری برخوردارند.

سایبان کولر با پوشش پارچه‌ای

معمولاً سایبان‌هایی با پوشش پارچه‌ای را از پلی استر یا پی وی سی می‌سازند؛ از همین رو در برابر برف و باران از مقاومت قابل توجهی برخوردارند. همچنین می‌توانند در برابر نور خورشید هم به خوبی دوام بیاورند.

از مزیت‌های سایبان‌هایی با پوشش پارچه‌ای می‌توان به هزینه نصب پایین آن‌ها اشاره کرد. البته سایبان‌هایی با پوشش پارچه‌ای در مناطق و نواحی باد خیز عمر کوتاه‌تری دارند.

سایبان کولر با پوشش فلزی

در برخی از مدل‌های سایبان کولر از پوشش فلزی استفاده می‌کنند، ورق‌های فلزی گالوانیزه متریالی است که در ساخت این مدل از سایبان‌ها به کار می‌رود. معمولاً استفاده از این مدل سایبان‌های کولر در محیط‌های صنعتی به منظور ایجاد محیطی خنک برای دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی مناسب‌تر هستند. به عبارتی شما می‌توانید برای بهبود سیستم خنک‌کننده در محیط‌های صنعتی از سایبان‌هایی با پوشش فلزی استفاده کنید.

سایبان‌هایی با پوشش فلزی عمر مفید زیادی دارند، اما هنگام بارش باران و تگرگ یا وزش باد صدای زیادی تولید می‌کنند.

سایبان کولر با پوشش پنل خورشیدی

همانطور که می‌دانید تابش نور خورشید به کولر آسیب‌های زیادی می‌رساند. شاید نصب سایبان بتواند به افزایش عمر کولر کمک کند، اما شما می‌توانید با نصب ساییان‌هایی که پوشش روی آن‌ها پنل خورشیدی است از نور خورشید بهترین استفاده را ببرید.

پنل‌های خورشیدی قابلیت تبدیل نور خورشید به انرژِی الکترونیکی را داشته و می‌توانند درصد قابل توجهی از برق شما را تأمین نمایند.

سایبان کولر با پوشش چوبی

امروزه از پوشش‌های چوبی هم در ساخت سایبان‌ها استفاده می‌کنند، این مدل از سایبان‌ها به شدت زیبا بوده و شما حتی می‌توانید از این مدل سایبان‌ها برای زیبا‌سازی محیط کمک بگیرید.

سایبان کولر با پوشش پلی کربنات

پلی کربنات هم نوعی پلیمر بوده و با لایه‌ای که ضد UV است آن را پوشش داده‌اند. این مسأله باعث شده که سایبان‌های پلی کربناتی نسبت به نور خورشید و اشعه‌های مضر آن مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

پوشش پلی کربنات بسیار سبک بوده و قیمت بالایی هم ندارند. معمولاً این متریال به صورت شفاف و نیمه شفاف ساخته می‌شود. سایبان‌های تولید شده با این متریال در مقابل انقباض، شرایط بد آب و هوایی، زلزله و انبساط از مقاومت بالایی برخوردارند. وزن پایین، نصب ساده و تنوع رنگی بالا از مزایای این مدل سایبان‌ها هستند. البته سایبان‌هایی که با پلی کربنات ساخته شوند برای نواحی بسیار آفتابی مناسب نیستند؛ چرا که نور زیادی از خود عبور می‌دهند.

انواع مختلف سایبان‌های کولر

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، سایبان‌های کولر را در انواع مختلفی تولید می‌کنند. از جمله انواع آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایبان‌های ساده

این نوع سایبان‌های کولر مسطح بوده و سقف ساده‌ای دارند. سازه‌ای که برای این نوع سایبان استفاده می‌شود، بسیار ساده و مبتدی بوده و از دو پایه اضافه در سازه آن‌ها استفاده شده است.

سایبان چتری

همانطور که از نام آن‌ها پیداست این سایبان‌ها مخروطی شکل بوده و به صورت یک خیمه هستند. پوششی که برای این مدل از سایبان‌ها استفاده می‌کنند پارچه است.

سایبان قوسی

از دیگر مدل‌های سایبان کولر می‌توان به مدل قوسی اشاره کرد، این مدل سایبان‌ها به صورت کمانی و خمیده بوده و درجه خمیدگی آن باعث ایجاد شکل‌های مختلفی می‌شود.

سایبان سه گوشی

این مدل سایبان‌ها به صورت مثلثی ساخته می‌شوند و سه گوش دارند.

سایبان موجی

طراحی این مدل سایبان‌ها به صورت موجی است و نمای بسیار زیبایی دارد.

سایبان دو طرفه

این مدل سایبان‌ها بزرگ بوده و معمولاً برای نصب روی پشت بام ساختمان و پوشش دهی تعداد زیادی کولر مناسب است.

سایبان ثابت

این مدل سایبان‌ها به صورت ثابت طراحی شده و نمی‌توان آن را حرکت داد.

سایبان پیش ساخته

این مدل سایبان‌ها برعکس سایبان‌های ثابت قابلیت جابه جایی داشته و می‌توان آن‌ها را به دفعات متعددی باز و بسته کرد. زیبایی، عمر مفید و امنیت بالا از جمله ویژگی این سایبان‌ها است.

سایبان‌های جمع شونده

این مدل از سایبان‌ها به صورت برقی و مکانیکی تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها باز و بسته کرد. سایبان‌های جمع شونده برقی یک موتور و ریموت کنترل دارند و دیگر نیازی نیست از نیروی مکانیکی برای کنترل آن‌ها استفاده نمود. پوششی که برای این مدل سایبان‌ها استفاده می‌شود، پارچه‌های برزنتی هستند.

سایبان متصل به زمین

سایبان‌های متصل به زمین به صورت ثابت درون زمین قرار گرفته‌اند و پایه‌های آن‌ها به زمین متصل است.

سایبان متصل به دیوار

این مدل سایبان‌ها به دیوار نصب می‌شوند و علاوه بر پوشش کولر می‌توان آن‌ها را برای موارد دیگر هم استفاده کرد. برای مثال این مدل را می‌توان به عنوان سایبان پنجره ساختمان هم به کار برد.

سایبان‌های متصل به دیوار و زمین

این مدل‌ها دیگر منسوخ شده‌اند و یک طرف آن‌ها به دیوار و طرف دیگر به کمک پایه‌هایی به زمین متصل می‌شوند.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب ما سعی داشتیم شما را با سایبان کولر آشنا سازیم. همانطور که دریافتید سایبان کولر از مزایای بسیار زیادی برخوردار بوده و به طورکلی باعث طول عمر کولر شما می‌شود. با نصب یک سایبان کولر شما می‌توانید کولر خود را از آسیب‌های محیطی محافظت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *