سایبان کولر چگونه با بارش‌های بارانی سازگار است؟

سایبان کولر

سایبان کولرچگونه با بارش‌های بارانی سازگار است؟

یکی از کاربردی‌ترین انواع سایبان‌ها، سایبان‌های کولر هستند. سایبان‌های کولر از تجهیزاتی به‌شمار می‌روند که استفاده از آن روی کولر در طول فصول مختلف سال ضروری به نظر می‌رسد.

اما به نظر شما دلیل ضرورت استفاده از سایبان‌های کولر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که سایبان‌های کولر به خوبی می‌توانند از کولر شما محافظت کنند. با این حال اگر نسبت به این مسئه اطمینان کافی ندارید، بهتر است در ادامه این مطلب همراه ما باشید؛ چرا که قصد داریم در مورد سازگاری سایبان‌های کولر با بارش‌های بارانی و مواردی از این قبیل صحبت کنیم!

تاریخچه سایبان

سایبان‌ها ابتدا در مصر باستان و سوریه استفاده شده‎اند. در آن زمان سایبان‌ها از جنس حصیر‌های بافته شده بودند و از آن‌ها برای ایجاد سایه هنگام تجمع افراد و برای خانه‌ها و مغازه‌ها استفاده می‌کردند. در اوایل قرن نوزدهم استفاده از سایبان‌ها بیشتر رایج شد و مردم این سایبان‌ها را از الوار و به‌ رنگ قرمز ساخته و مورد استفاده قرار می‌دادند. سایبان‌های اولیه دارای مزایا و معایبی هم بودند اما در نهایت بعد از گذشت زمان ساخت سایبان با تغییراتی  روبه‌رو شد، در نیمه دوم قرن نوزدهم، سایبان‌هایی که با ماشین‌های صنعتی ساخته شده بودند محبوبیت بیشتری پیدا کردند؛ از همین‌رو امروزه ما شاهد انواع سایبان با فناوری‌های مختلف هستیم که در زمینه‌های متفاوتی کاربرد دارند.

سایبان چیست؟

در بالا ما شما را با تاریخچه سایبان‌ها آشنا ساختیم، حال قصد داریم در مورد این تجهیزات اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم. به‌طور کلی سایبان‌ها یک پوشش ثانویه با متریال متفاوت هستند وکاربرد گسترده‌ای دارند واغلب برای محافظت از اشیا در برابر تابش نور خورشید، بارش باران، وزش باد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر این تجهیزات در انواع مختلفی مانند سایبان خودرو، سایبان تراس، سایبان کولر، چادر آفتابگیر مغازه ساخته می‌شوند

در میان تمامی سایبان‌ها، سایبان کولر نمونه بسیار رایجی به‌شمار می‌رود و عمده ترین کاربرد آن محافظت از کولرهای آبی و گازی در مقابل عوامل محیطی است. ضمنا باتوجه به اینکه جنس بدنه کولر فلز است و هنگام بارش باران و تگرگ و برخورد آن روی بدنه کولر باعث به وجود آمدن صدای آزاردهنده‌ای می‌شود ولی وجود سایه‌بان باعث می‌شود، شما می‌توانید با استفادخ از سایبان‌ها از از به‌وجود آمدن این سروصدا جلوگیری کنید.

ضرورت استفاده از سایبان‌های کولر

باتوجه به اینکه کولر‌های آبی در معرض تابش نورخورشید هستند، استفاده از یک سایه‌بان مناسب می‌تواند بازدهی کاری کولر را افزایش دهد. اگر احساس می‌کنید در فصل  تابستان کولر شما، منزل و یا محل کارتان را به اندازه کافی خنک نمی‌کند، سایبان می‌تواند با ایجاد فضای مناسب روی کولر، درجه حرارت باد خروجی را کاهش داده و نقش به‌سزایی در خنک شدن هوا داشته باشد.

علاوه بر آن در طول سال و فصل‌های سرد که کولر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، باز هم وجود سایبان روی کولر امری ضروری است؛ چرا که تبارش باران و برف باعث فرسودگی بدنه کولر شده و عمر بدنه کولر کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر انواع سایبان‌ کولر و متریال مصرفی در ساخت آن‌ها ‌طوری طراحی شده‌اند که دربرابر بارش‌های برف و باران مقاومت و سازگار باشند؛ بنابر‌این نصب سایبان استاندارد روی کولر می‌تواند به ب کاهش مصرف آب و برق بینجامد، ضمن اینکه بازدهی کولر شما را ارتقاء داده و باعث افزایش عمر مفید کولر شما می‌شود. با نصب سایه بان دیگر نیازی به قرار دادن انواع کاور و تخته و سنگ و…. روی کولر نبوده و پشت بام شما فضای زیباتری خواهد داشت. سایبان‌ها امروزه در طرح‌های مختلفی با بهترین کیفیت توسط تولید‌کنندگان معتبری همچون سایبان شاهد عرضه می‌شوند.

آفتابگیر کولر اسپلیت

آفتابگیر کولر اسپلیت

انواع سایبان کولر

سایبان‌های کولر در میان افراد دارای محبوبیت ویژه‌ای هستند و در انواع مختلف بنا‌بر نیاز مصرف کنندگان وارد بازار می‌شوند. نکات مهمی که هنگام انتخاب سایبان کولر باید مد نظر داشته باشید شامل اندازه و ابعاد مناسب سایبان، جنس سایبان، میزان پوش‌دهی، نحوه تمیز کردن آن و قیمت سایبان هستند. سایبان‌ها قیمت زیادی ندارند اما به شما این امکان را می‌دهند که با پرداخت هزینه‌ای ناچیز در آینده از مصرف بیشتر انرژی برق و آب جلوگیری کنید. سایبان‌ها را می‌توان با توجه به نحوه پوشش و طراحی ساخت به دو نوع سقفی و فول کاور تقسیم کرد.

سایبان فول کاور

در سایبان های فول کاور همان‌طور که از اسم آن پیداست تمام بدنه کولر توسط سایبان پوشانده می‌شود وبیشتر در مناطقی که شدت تابش نور خورشید وبارش باران و دیگر عوامل محیطی بیشتر است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایبان سقفی

اگر کولر شما در موقعیتی باشد که از اطراف احاطه شده و فقط سقف آن در معرض تابش نور و عوامل محیطی است، در این حالت شما نیاز به سایبان فول‌کاور ندارید و سایبان سقفی می‌تواند انتخاب درستی باشد. این مدل تنها سقف کولر را پوشش می‌دهد و برای مناطقی مناسب است که  شدت عوامل محیطی بر بدنه کولر کمتر باشد. سایبان های سقفی هم با متریال ومدل‌های مختلف در بازار موجود هستند.از جمله متریال مورد استفاده برای سایبان سقفی و فول کاور می‌توان حصیر،فلز، پلاستیک و برزنت را نام برد.

سایبان حصیری

حصیر از گذشته تا کنون به عنوان پوشش و سایبانی زیبا در خانه های ایرانی مورد استفاده قرارگرفته است. حصیر با داشتن قابلیت خنک کنندگی باعث شده  پوشش و سایبان مناسبی برای جلوگیری از تابش آفتاب باشد. سایبان حصیری وزن کمی دارد و فشاری را به بدنه کولر وارد نمی‌کند. چوب های حصیر می‌توانند حرارت ایجاد شده خورشید را بگیرند و از گرم شدن بدنه کولر جلوگیری نماید، همین‌طور فاصله بین چوب‌های حصیر باعث ردو بدل شدن جریان هوا شده و این برای کولر مفید است. این سایبان محبوب و ارزان ‌قیمت بوده اما انتخاب مناسبی برای حفاظت کولر در فصول سرد سال، هنگام بارش باران و برف نیست.

سایبان فلزی

سایبان‌های ساخته شده  از فلز را می‌توان جز بهترین سایبان‌ها برای حفاظت از کولر دانست. این سایبان‌ها بالاترین سازگاری را در فصول سرد سال در مقابل عواملی همچون باد، باران و برف و تگرگ دارند. این مدل‌ها چون مقاومت بسیار بالایی دارند در مکان‌هایی که شدت عوامل محیطی بالا است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایبان برزنتی

سایبان‌هایی که از برزنت ساخته می‌شوند ، ضد آب بوده و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارند. این نمونه از سایبان هم انتخاب بسیار مناسبی برای حفاظت از کولر هستند. اغلب سایبان‌های برزنتی به صورت فول کاور ساخته می‌شوند و می‌توان برزنت را متریالی فوق‌العاده برای ساخت سایبان فول کاور به شمار آرود.

سایبان پلاستیکی

سایبان‌های ساخته شده از جنس پلاستیک باعث خنک‌تر شدن باد کولر آبی صرفه جویی در مصرف برق و آب شده و از زنگ‌زدگی و تغییر رنگ بدنه کولر آبی جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه سایبان‌های پلاستیکی از  آسیب‌های ناشی در اثر بارش برف و باران روی بدنه کولر جلوگیری خواهند کرد. این سایبان‌ها بسار  سبک و کم حجم هستند و در مقایسه با سایبان‌های فلزی و برزنتی مقاوت کمتری دارند.

آیا سایبان‌های کولر در مقابل بارش باران مقاوم‌اند؟

یکی از سوالاتی که هموراه با آن روبه رو می‌شویم، نحوه سازگاری سایبان‌های کولر با بارش باران است.

همانطور که در بالا گفتیم، سایبان‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها با توجه به متریالی که در ساختشان استفاده می‌شود در برابر بارش باران مقاوم بوده و در اصطلاح نسبت به آن‌ها سازگاری نشان می‌دهند.

برای مثال سایبان‌های برزنتی کاملا ضد آب بوده و به هیچ عنوان آب باران را از خود عبور نمی‌دهند، مقاومت سایبان‌های فلزی هم در برابر بارش باران بسیار زیاد است.

نحوه نصب سایبان کولر

در رابطه با نصب سایبان برای کولر آبی موارد مختلفی وجود دارد. با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم این نتیجه را می‌گیریم که روش نصب سایبان برای کولر آبی بسته به نوع سایبانی که انتخاب می‌کنیم متفاوت است. همچنین نحوه نصب سایبان برای کولر باتوجه به شرایط قرارگیری کولر انتخاب می‌شود. برای انجام این کار ابتدا باید نحوه تابش نور آفتاب در ساعات مختلف روز را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس از آن باید با دقت محل قرار گیری کانال را مشخص کنیم.

بعد از بررسی شرایط گفته شده امکان نصب سایبان وجود دارد. برای اینکه  عوامل محیطی مانند باد و باران و تگرگ باعث خرابی سایبان نشود حتما سایبانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی محکم باشد. بهتر است که نصب سایبان را به دست متخصص این کار بسپارید تا نتیجه مطلوبی کسب کنید و میزان رضایت شما بیشتر باشد.

هزینه نصب سایبان کولر

در تعیین قیمت سایبان بارانگیر برقی عوامل مختلفی می‌تواند تاثیر‌گذار باشد، از جمله این عوامل می‌توان به جنس سایبان، محل قرار گیری کولر، طراحی سایبان اشاره کرد. ضمن اینکه متحرک یا ثابت بودن سایبان و ابعاد آن هم از دیگر عوامل تاثیر گذار روی قیمت سایبان است. همچنین قیمت مصالح و تجهیزات استفاده شده برای ساخت سایبان هم روی هزینه‌های نهایی تاثیر می‌گذارد.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب سعی داشتیم اطلاعات کامل و مفیدی در مورد سایبان و تاریخچه آن و اینکه آیا سایبان‌ها نسبت به باران سازگاری دارند یا خیر در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که دریافتید استفاده از سایبان می‌تواند تاثیرات بسیار مهمی بر راندمان کولر، مصرف انرژی و طول عمر آن داشته باشد. اگر می‌خواهید سایبان شما بالاترین میزان سازگاری را هنگام بارش برف و باران داشته و از آسیب‌های محیطی در امان باشد در انتخاب جنس سایبان دقت نمایید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *