چرا در گلخانه‌ها از چتر متحرک استفاده می‌شود؟

سایبان چتری متحرک

چرا در گلخانه‌ها از چتر متحرک استفاده می‌شود؟

ساخت گلخانه با استفاده از چتر متحرک می‌تواند به عنوان یکی از ملزومات مهم کشاورزی به حساب آید. این کار باعث شده تا احداث گلخانه‌ها با افزایش چشمگیری روبرو شود. مشکلات متعددی همچون کمبود آب باعث شده تا تولید کنندگان محصولات کشاورزی بسیاری از محصولات مد نظر خود را که تا قبل از این در زمین کشاورزی کشت و آبیاری می‌کردند اکنون در فضای گلخانه آنها را پرورش دهند. احداث گلخانه به کمک چتر متحرک مزیت فوق العاده‌ای همچون صرفه‌جویی در مصرف آب را به دنبال دارد.

علاوه بر این موضوع آن دسته از افرادی که علاقه زیادی به باغبانی و کشت سبزیجات دارند با ساختن گلخانه به کمک چتر متحرک می‌توانند فضایی کاملاً خاص و سرسبز و نشاط آور برای خود به وجود آورند. یکی از اولین اجزا و وسیله‌هایی که برای ساخت گلخانه باید در دسترس قرار بگیرد چتر متحرک است. در ادامه قصد داریم برای شما در رابطه با مزایای استفاده از چتر متحرک در گلخانه و این موضوع که چرا از آن استفاده می‌شود را بیان کنیم پس با ما همراه باشید

چرا انتخاب چتر متحرک برای گلخانه مهم است؟

آن دسته از افرادی که قصد راه‌اندازی گلخانه دارند، می‌توانند از سری جدید چترهای متحرک به عنوان یک پوشش مناسب که قابلیت وارد کردن بیشترین نور را به محیط دارد استفاده نمایند. علاوه بر این مورد فضای درون گلخانه کمترین گرما و انرژی را نیز از دست می‌دهد.

چتر متحرک می‌تواند یک انتخاب فوق العاده مناسب و کاربردی برای صاحبان گلخانه جهت فرایند رشد و پرورش محصولات مورد نظر باشد و در این زمینه نیز کمک‌های بسیار زیادی به آنها می‌کند. به صورت دقیق‌تر باید این نکته را بیان کنیم که در حدود ۳۰ سال پیش و درست در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار چتر متحرک در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

پیش از آنکه به توضیح دقیق چتر متحرک گلخانه بپردازیم و توضیح دهیم که چه نقش و کاربردی به دنبال دارد، بهتر است یک تعریف کوتاه و مختصر در رابطه با این سازه مفید برای شما ارائه دهیم.

چتر متحرک به نوع خاصی سقف گفته می‌شود که این امکان را فراهم کرده تا چتر را با توجه به خواسته مورد نظر خود در تمام موقعیت‌های متفاوت باز و بسته کنید.

چتر متحرک

چتر متحرک

چرا در گلخانه‌ها از چتر متحرک استفاده می‌شود؟

استفاده از یک سقف و سایبان با در نظر گرفتن نیاز و رساندن هوای خنک به گیاهان ایده‌ای کاملاً مناسب و هوشمندانه می‌باشد و به همین دلیل نیز طبق آمار به دست آمده، پرورش دهندگان گل و گیاه سعی می‌کنند استفاده بیشتری از چترها یا سقف متحرک داشته باشند.

یکی از استفاده کنندگان چتر متحرک در گلخانه این ادعا را داشت که بازه زمانی طولانی طول می‌کشد تا گیاهان مراحل رشد کامل خود را طی کنند و در این میان نیازهای گوناگون و موارد متفاوتی همچون استفاده از چتر متحرک در صورت تغییر شرایط آب و هوایی از مزیت ویژه چتر متحرک گلخانه به حساب می‌آید.

برخی از دلایل مهمی که در گلخانه‌ها از چتر متحرک استفاده می‌شود عبارتند از:

محافظت از گیاهان

یکی از مسائل مهم و حائز اهمیتی که به عنوان یک چالش برای پرورش دهندگان به وجود می‌آید، برقراری تعادل میان گیاهان پرورش یافته است که این موضوع باید در فضای باز گلخانه‌ها به بهترین نحو ممکن رعایت شود.

امروزه نیز بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه به این فکر افتاده‌اند که برای محافظت و مراقبت از آن دسته گیاهانی که در فضای سرباز پرورش پیدا می‌کنند سقف یا چتر متحرک را به کار گیرند و هدف از انجام این کار نیز تنها برای جلوگیری از آسیب دیدن محصولات و حفظ سرمایه است.

برای این کار شما می‌توانید از چتر متحرک گلخانه نهایت استفاده را داشته باشید. بدین صورت که اگر آب و هوای اطراف مناسب و مطلوب بود گیاهان را در فضای سرباز قرار داده و چنانچه با تغییر ناگهانی آب و هوا مواجه شدید به کمک سقف متحرک روی آن را بپوشانید.

ماندگاری بالای چتر متحرک

در رابطه با این موضوع که ماندگاری چتر متحرک به چه صورت است باید این نکته را بیان کنیم که کیفیت این سازه در وهله اول به مواد اولیه به کار گرفته شده برای تولید آن بستگی دارد و البته این مورد بیشتر برای مواد اولیه سقف آن اهمیت بالاتری دارد و می‌تواند تعیین کننده طول عمر آن باشد.

حدوداً ۳۰ سال است که از چتر رستورانی برای محافظت از گلخانه‌ها استفاده می‌کنند که روش ساخت متفاوتی نیز به دنبال دارد و از مواد گوناگونی نیز برای تولید استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که امروزه چترهای متحرکی وجود دارند که ماندگاری آنها برای گلخانه حدوداً بیش از ۱۰ سال است و این در حالی می‌باشد که پیش از این به مدت ۵ الی ۶ سال مورد استفاده قرار می‌گرفتند و پس از آن نیز کیفیت و کارایی اولیه خود را از دست می‌دادند. پیشنهاد می‌دهیم که اگر قصد خرید چتر متحرک برای گلخانه دارید حتماً به مجموعه سایبان برقی شاهد مراجعه فرمایید کارشناسان ما در این زمینه می‌توانند بهترین راهنمایی‌ها را در اختیار شما قرار دهند.

نقش حائز اهمیتی در خنک کردن گلخانه به دنبال دارند

همانطور که در مطالب فوق نیز اشاره کردیم یکی از مزیت‌های مهم و حائز اهمیت چتر متحرک گلخانه خنک کردن فضای گلخانه و در حالت کلی به عنوان یک تهویه هوا می‌باشد.

در سقف یا چترهای متحرک به کار گرفته شده برای گلخانه یک سیستم تهویه متناسب تعبیه شده که از این طریق با به دام انداختن حرارت و انرژی نقش بسیار مهمی در کاهش دما و خنک ماندن گلخانه به دنبال دارد.

در گذشته و پیش از اینکه تکنولوژی قابل توجهی برای انواع سایبان یا سقف‌های متحرک به وجود آید سعی می‌کردند تا از یک تهویه هوای جداگانه برای خنک کردن هوا استفاده کنند، اما سیستم قرار گرفته شده به اندازه کافی قدرت نداشت تا بتواند حرارت و گرمای ورودی را به طور کامل از فضای مورد نظر خارج کند.

چتر متحرک با توجه به بکار گرفتن مکانیزم‌های خاص و منحصر به فرد ساختاری برای تولید آن سعی کرده تا این مشکلات را به صورت کامل حل کند.

استفاده از نور خورشید

به خوبی از این موضوع مطلع هستید آن دسته از گیاهانی که در داخل گلخانه کشت می‌شوند به نور مستقیم خورشید هم نیاز دارند. در زمانی که سقف ثابت برای گلخانه قرار گرفته باشد لازم است که با یک سری چراغ‌های مخصوص نور به گیاهان تابانده تا از این طریق بتوانند نور لازم را برای رشد به دست آورند. اما استفاده از چتر متحرک برای گلخانه تمامی این موارد را به طور کلی از بین خواهد برد و گیاهان این قابلیت را به دست می‌آورند تا در هر زمانی نور لازم برای رشد در دسترس داشته باشند. قطعاً این مورد می‌تواند باعث ماندگاری بیشتر گل و گیاه شود.

در چه مکان‌هایی امکان ساخت گلخانه با چتر متحرک وجود دارد؟

این موضوع را مد نظر قرار دهید که ممکن است صرفاً جهت علاقه زیادی که به گل و گیاه دارید برای ساخت و راه‌اندازی گلخانه کوچک اقدامات لازم را انجام دهید. هدف از گفتن این مطلب تنها اشاره به این موضوع بود که صرفاً جهت ساخت گلخانه‌های بزرگ از چتر متحرک استفاده نخواهد شد و تنها با مراجعه به یک مجموعه مناسب و معتبر می‌توانید با در نظر گرفتن نیاز خود برای سفارش چتر متحرک اقدام کنید.

اگر می‌خواهید تنها برای گذراندن اوقات فراغت خود یک گلخانه کوچک داشته باشید ما به شما پیشنهاد می‌دهیم قسمت‌های مختلفی همچون حیاط، پاسیو و پشت بام یا سایر مکان‌های خالی دیگر را برای این کار انتخاب کنید. در چنین فضاهایی این امکان فراهم می‌شود تا گل و گیاه‌های مورد نظر خود را به دور از هرگونه سرما و گرمای فوق العاده شدید پرورش داده و شاهد رشد مناسب آنها باشید.

این امکان فراهم است تا از انواع سایبان برقی همچون سایبان باغ یا سایبان چتری نیز برای این کار استفاده کنید.

اما چنانچه تنها برای راه‌اندازی کسب و کار مناسب به دنبال احداث گلخانه با چتر متحرک هستید بهتر است یک باغ یا فضای بزرگ را برای این کار انتخاب کرده و پس از آن نیز با مراجعه به سایبان برقی شاهد و ارائه ابعاد و اندازه مورد نظر بهترین سقف و چتر متحرک را سفارش دهید.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید در رابطه با این موضوع که چرا در گلخانه‌ها از چتر متحرک استفاده می‌شود موارد لازم را بیان کردیم و در پایان نیز باز هم باید یادآور این موضوع شویم که استفاده از چتر متحرک برای گلخانه‌ها علاوه بر مزیت‌های نام برده شده می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مخارج و هزینه‌های اضافی نیز شود و از این طریق شما می‌توانید به راحتی در هر زمان که آب و هوای مساعدی وجود داشت چتر را کنار زده و در صورت تغییر باز هم آن را برگردانید.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که ساخت گلخانه با استفاده از چتر متحرک می‌تواند هم برای تولید محصولات کشاورزی و هم برای استفاده‌های شخصی در منازل کاملاً مناسب باشد. علاوه بر چتر متحرک این امکان فراهم است تا در مجموعه سایبان شاهد سقف گلخانه را با پوشش‌های متفاوت دیگری نیز عرضه کنند که البته برای این کار لازم است به صورت حضوری مراجعه فرمایید. از اینکه تا انتها با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *