آیا نصب سایبان کولر باید توسط یک حرفه‌ای صورت بگیرد؟             

سایبان کولر

آیا نصب سایبان کولر باید توسط یک حرفه‌ای صورت بگیرد؟   

سایبان نوعی پوشش است که از گذشته‌های دور تاکنون توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. این تجهیزات در ابتدا در تمدن مصر و روسیه باستان دیده شدند. در آن زمان‌ها برای ایجاد سایه در اجتماعات از سایبان‌های ساده‌ای استفاده می‌کردند.

با گذشت سال‌ها و پیشرفت فناوری امروزه تنها کاربرد سایبان‌ها ایجاد سایه نیست، در حال حاضر سایبان‌ها کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به محافظت از کولر اشاره کرد. استفاده از سایبان‌های مختلف برای کولر اهمیت بسیاری دارد؛ از همین رو تولید کنندگانی مانند سایبان شاهد در زمینه تولید انواع آن‌ فعالیت می‌کنند. در بسیاری اوقات شما نمی‌دانید که برای نصب سایبان به نصاب نیاز است یا خیر؛ از همین رو ما در این مطلب تصمیم داریم که ضمن آنکه اطلاعاتی کامل در مورد تاریخچه و انواع سایبان‌های کولر در اختیار شما قرار دهیم در این رابطه هم با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید!

شناخت سایبان

به طور کلی تمامی سایبان‌ها نوعی پوشش خارجی یا روکش ثانوی هستند که از آن‌ها برای محافظت محیط مورد نظر استفاده می‌کنند. برای ساخت سایبان از کرباس‌هایی که با رشته‌های پلی‌استر، فیبراکریلیک و پنبه بافته شده‌اند، استفاده می‌شود.

معمولا تولید کنندگان برای افزودن خاصیت ضدآب به سایبان‌ها از لایه وینیل کمک ‌می‌گیرند. این لایه روی الیاف پلی‌استر قرار می‌گیرد. در نهایت پوشش گفته شده را روی سازه‌ اصلی نصب می‌کنند، معمولا از فلزهایی مانند آهن، آلومینیوم یا فولاد برای ساخت سازه بهره می‌گیرند. البته که در برخی مواقع سازه‌ها از چوب یا مواد شفاف که معمولا به منظور پوشش سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساخته می‌شوند. در آخر برای پیکربندی سازه از خرپا استفاده می‌کنند.

سایبان‌ها ممکن است در قسمت‌های مختلفی از ساختمان نصب شوند، از جمله این مکان‌ها می‌توان به روی درب یا پنجره، پیاده رو، کولر و خودرو اشاره کرد. حتی شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید سایبان‌ها به راحتی می‌توانند به یک کانوپی تبدیل شوند، برای این منظور تنها کافی است که به سازه اصلی یک ستون اضافه گردد.

از این کانوپی‌ها می‌توان برای ورودی هتل یا رستوران استفاده کرد، اگر می‌خواهید مهمانی خانوادگی خود را در هوای آزاد برگذار کنید، باز هم می‌توانید از کانوپی کمک بگیرید. حتی استفاده از سایبان‌ها امکان انجام تبلیغات نوین را هم برای شما فراهم می‌کنند.

روی سایبان‌ها حتی می‌توان شعارهای تبلیغاتی یا اطلاعاتی مانند نوع تجارت، نام و آدرس را درج کرد. در واقع سایبان‌ها می‌توانند نوعی بیلبورد تبلیغاتی باشند که از مزایایی همچون ایجاد سایه و محیطی مناسب برای درامان ماندن از عوامل محیطی برخوردارند.

در این بین استفاده از سایبان‌های کولر به دلیل محافظت از کولر و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی، متداول‌تر است. اگر می‌خواهید با مزایا و انواع سایبان‌های کولر و همچنین نحوه نصب آن‌ها آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید!

آیا برای نصب سایبان‌های کولر به نصاب نیاز است؟

در ادامه شما با مزایای سایبان‌های کولر و انواع آن‌ها آشنا خواهید شد، همانطور که دریافتید نصب سایبان‌های کولر مزایای زیادی به دنبال دارند. با این وجود شما بهتر است بدانید که تنها برخی از سایبان‌ها به نصاب نیاز خواهند داشت و برخی دیگر از سایبان‌ها را می‌توانید به راحتی و بدون کمک به نصاب روی کولرها قرار دهید.

برای مثال سایبان‌های سقفی یا فول کاور فقط به کولر پیچ و مهره می‌شوند که شما به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. یا حتی سایبان‌های حصیری و چوبی هم بسیار ساده نصب می‌شوند. اما برای نصب سایبان‌هایی مانند سایبان‌های برزنتی یا فلزی حتما به حضور نصاب نیاز است؛ چرا که برای نصب این مدل سایبان‌ها تهجیزات خاصی مورد نیاز خواهد بود و حتما باید نصب آن‌ها توسط فرد ماهری صورت گیرد. در ادامه به شما مراحل نصب این دو سایبان را توضیح خواهیم داد.

نحوه نصب سایبان‌های برزنتی

معمولا سایبان برزنتی به سایبانی گفته می‌شود که پوشش آن پارچه برزنت است و آن پارچه روی یک پارچه فلزی سوار می‌گردد؛ از همین رو باید پایه‌ها از قبل به خوبی درون زمین قرار گیرند، معمولا برای انجام این کار از مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.

بعد از محکم کردن پایه‌ها درون زمین نوبت به قرار دادن برزنت روی آن‌ها است، برای این منظور لوله‌هایی فلزی به پایه‌ها جوش شده و برزنت روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

البته بهتر است بدانید که در بسیاری از مواقع پارچه های برزنتی را به دیوارهای اطراف متصل می‌کنند. برای این منظور تنها قفل‌هایی آهنی درون دیوار قرار گرفته و پارچه برزنت به آن متصل می‌شود.

نحوه نصب سایبان‌های فلزی

نصب سایبان‌های فلزی نسبت به نصب سایبان‌های برزنتی سخت‌تر است. برای نصب این مدل از سایبان‌ها معمولا از مصالح ساختمانی، دریل، دستگاه جوش و پیچ و مهره استفاده می‌کنند.

پایه‌های آهنی برای سوار شدن ورق‌های آلومینیوم به کمک مصالح ساختمانی درون زمین قرار می‌گیرند. پس از آن قابی برای سوار شدن ورق آلومینیومی دور تا دور پایه‌ها جوش شده و در نهایت ورق‌ها با دستگاه دریل سوراخ و به قاب پیچ و مهره می‌شوند.

سایبان کولر

سایبان کولر

مزایای استفاده از سایبان کولر

شاید فکر کنید که قیمت سایبان کولر آبی کمی بالا است، اما مزایای استفاده از این تجهیزات باعث خلاف آن را به شما ثابت می‌کند. از جمله مزایای کولرهای آبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از بدنه کولر

نصب سایبان‌ها روی کولر می‌تواند از بدنه آن محافظت کند. در فصول گرم سال که نور خورشید با شدت تمام می‌تابد، امکان پوسیدگی بدنه آن در اثر اشعه‌های مضر خورشید وجود دارد. ضمن اینکه در فصول سرد سال رطوبت ناشی از بارش باران و برف هم می‌تواند به بدنه کولر آسیب وارد کند. اما نصب سایبان روی کولر از تمامی این آسیب‌ها جلوگیری کرده و محافظ خوبی برای کولر شما خواهد بود.

  • جلوگیری از خرابی قطعات کولر

در صورت تابش بیش از اندازه نور خورشید و رطوبت امکان اینکه قطعات داخلی کولر آسیب ببیند، وجود دارد. اما سایبان با محافظت از کولر در مقابل نور خورشید و بارش باران طول عمر مفید قطعات را افزایش می‌دهد.

  • بهبود راندمان کولر

با نصب سایبان و ایجاد سایه می‌توان راندمان کولر را در ساعاتی که نور خورشید به شدت می‌تابد، افزایش داد. در ساعات اوج تابش نور خورشید با ایجاد سایه روی کولر امکان بهبود راندمان کولر وجود دارد. درواقع سایه روی کولر به ایجاد هوای خنک کولر کمک کرده و دیگر نیازی نیست کولر را روی دور تند تنظیم کنید.

  • کاهش مصرف انرژِی

کولرهای آبی به طور معمول 200 لیتر آب در هر روز مصرف می‌کند، اما در صورتی که نور بیش از اندازه روی کولر بتابد آب درون کولر به سرعت تبخیر شده و این باعث مصرف بی رویه آب در کولرهای آبی می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله می‌توان به نصب سایبان اقدام کرد.

علاوه بر کولرهای آبی، نصب سایبان روی کولرهای گازی هم باعث کاهش مصرف انرژی برق می‌شوند؛ چرا که ایجاد سایه به بهبود راندمان کولر کمک کرده و دیگر نیازی نیست درجه کولر روی درجه کمی تنظیم نمایید.

  • حفظ محیط زیست و منابع ملی

با ایجاد سایه، بهبود راندمان کاری کولرها و آب می‌توانیم بگوییم که سایبان‌ها به صورت غیر مستقیم روی حفظ محیط زیست و منابع ملی تاثیر مثبت می‌گذارد.

انواع مختلف سایبان‌های کولر

سایبان‌های کولر به دلیل محبوبیت بسیار بالا در انواع مختلفی ساخته می شوند. به طور کلی می‌توان سایبان‌های کولر را به دسته‌های مختلف زیر تقسیم‌بندی کرد.

سایبان‌های فول کاور

اگر می‌خواهید بدنه کولر را به طور کامل پوشش دهید، باید از این مدل سایبان‌ها استفاده نمایید. این سایبان‌ها بدنه کولر را کاملا می‌پوشانند و از کولر به خوبی محافظت می‌کنند. معمولا سایبان‌های فول کاور برای مناطق گرم و خشک بیشتر استفاده دارند، در این مناطق نور خورشید به شدت می‌تابد و آسیب‌هایی جدی به کولر وارد می‌کند و بهتر است از این مدل سایبان‌ها استفاده کرد.

سایبان‌های سقفی

از دیگر نمونه سایبان‌های کولر می‌توان به سایبان‌های سقفی اشاره نمود. این سایبان‌ها تنها سقف کولر را پوشش می‌دهند و برای کسانی مناسب‌اند که کولرشان در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نیست.

سایبان‌های برزنتی

سایبان‌های برزنتی از محبوب‌ترین نوع سایبان‌های کولر به شمار می روند. البته که برزنت تنها برای ساخت سایبان کولر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، این پارچه‌ها را می‌توانید در ساخت سایبان چتری تاشو هم ببینید. ضمن اینکه پارچه‌های برزنتی معمولا ضدآب هستند و نیازی نیست در فصول سرد سال آن‌ها را جمع کنید.

سایبان‌های چوبی و حصیری

سایبان‌های چوبی و حصیری بسیار زیبا هستند، اگر یک خانه باغ کوچک دارید و کولر شما در معرض دید است می‌توانید از این مدل سایبان‌ها استفاده نمایید.

این سایبان‌ها به خوبی با محیط‌های طبیعی ست شده و شما می‌توانید برای زیباتر کردن آن‌ها از گل‌های پیچک کمک بگیرید. با وجود زیبایی بهتر است بدانید که این سایبان‌ها استحکام چندانی ندارند و در فصول سرد سال هم برای محافظت از کولر مناسب نیستند.نآ

سایبان‌های فلزی

شاید فکر کنید که قیمت سایبان‌های فلزی کولر مانند قیمت باران گیر پنجره فایبرگلاس کمی بالا است. اما بدون شک بهترین سایبان‌ها برای کولرهای آبی و گازی همین سایبان‌های فلزی هستند. این مدل سایبان‌ها مقاومت و دوام بالایی دارند و به خوبی می‌توانند از کولر شما در مقابل عوامل محیطی محافظت نمایند.

در اغلب مواقع این مدل سایبان‌ها در محیط‌های صنعتی به کار می‌روند؛ چرا که استحکام و مقاومت آن‌ها بی نظیر است. ضمن اینکه نیازی نیست که این سایبان‌ها را در فصول سرد سال جمع کنید، آن‌های می‌توانند در مقابل بارش برف و باران به راحتی دوام بیاورند.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب ما سعی کردیم در مورد سایبان‌های کولر، انواع و مزایای آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که دریافتید، در حال حاضر برای نصب تعداد اندکی از سایبان‌ها به نصاب نیاز است و سایبان‌های دیگر را شما می‌توانید به راحتی روی کولر قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *