آیا سایبان کولر می‌تواند در برابر نور خورشید از کولر محافظت کند؟

سایبان کولر

آیا سایبان کولر می‌تواند در برابر نور خورشید از کولر محافظت کند؟

سایبان‌ها نوعی پوشش هستند که امروزه در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از گذشته‌های دور تاکنون سایبان‌ها جزو کاربردی‌ترین تجهیزاتی بوده‌اند که بشر از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی استفاده کرده است. در ابتدا سایبان‌ها به اندازه سایبان‌های امروزی تنوع نداشتند و نمی‌شد از آن‌ها استفاده چندانی کرد، اما در حال حاضر ساخت سایبان‌ها توسط بسیاری از تولید کنندگان مانند سایبان شاهد با تنوع بالایی انجام می‌شود.

یکی از زمینه‌های کاربردی سایبان‌های امروزی محافظت از کولرهای آبی و گازی در برابر تابش مستقیم نور خورشید روی آن‌ها است. ما هم در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم ضمن معرفی کامل سایبان‌های کولر در این مورد اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس اگر می‌خواهید در این رابطه اطلاعات بیشتری به دست آورید، به هیچ عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید!

سایبان کولر چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است تعریفی کوتاه از سایبان‌های کولر داشته باشیم. سایبان‌های کولر مانند باران گير سایبان درب ورودی منزل پوششی خارجی هستند که آن‌ها را از متریال‌های مختلفی می‌سازند.

این سایبان‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از مناسب‌ترین سایبان استفاده نمایید. هر نوع سایبان از ویژگی‌های خاص خود بر خوردار است؛ از همین رو زمانی که شما با انواع و ویژگی‌های سایبان‌ها آشنا نشده باشید، نمی‌توانید بهترین را برای خود انتخاب کنید.

اما جای هیچ نگرانی نیست در ادامه شما را با انواع مختلف سایبان‌های کولر و ویژگی‌های هر کدام به خوبی آشنا خواهیم ساخت.

انواع مختلف سایبان‌های کولر

با توجه به کارایی و متریال‌هایی که در ساخت سایبان‌های کولر به کار می‌رود، می‌توان آن را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

سایبان‌های فلزی

این سایبان‌ها جزو مستحکم‌ترین سایبان‌های کولر قرار می‌گیرند و در بسیاری از مواقع می‌توان آن‌ها را در محیط‌های صنعتی استفاده کرد.

سایبان‌های فلزی را معمولا از ورق‌های آلومینیومی می‌سازند و برای پیاده سازی و نصب آن‌ها به تجهیزات مختلف و نصاب نیاز است. ورق‌های آلومینیومی در این مدل سایبان‌ها روی سازه‌های فلزی نصب می‌شوند و همین مسئله هم استحکام آن‌ها را افزایش می‌دهد.

سایبان‌های برزنتی

سایبان‌های برزنتی جزو پرکاربردترین سایبان‌ها به شمار می‌روند. این مدل سایبان‌ها نه تنها برای محافظت از کولر مناسب‌اند، بلکه می‌توان آن‌ها را در زمینه‌های دیگری هم به کار برد. برای مثال اکثرا سایبان چتری بزرگ هم با استفاده از پارچه‌های برزنتی ساخته می‌شوند.

سایبان‌های برزنتی کاملا ضد آب بوده و از همین‌رو محوبیت زیادی دارند. با این وجود در صورت استفاده از این سایبان‌ها، آن‌ها را در فصول سرد سال جمع کنید. سایبان‌های برزنتی حتی در فصول سرد سال هم می‌توانند از کولر شما در مقابل عوامل محیطی محافظت نمایند.

سایبان‌های چوبی و حصیری

این مدل سایبان‌ها برای محافظت از سیستم‌های خنک کننده در خانه باغ‌ها و محیط‌های ویلایی بسیار مناسب‌اند؛ چرا که معمولا در چنین محیط‌های کولر در معرض دید قرار دارد و شما می‌توانید با استفاده از این سایبان‌ها ظاهر زیباتری به آن‌ها ببخشید.

سایبان‌های چوبی و حصیری مقاومت چندان بالایی ندارند و نمی‌توان از آنها در مناطق بسیار گرم و خشک یا در فصول سرد سال استفاده کرد.

سایبان‌های فول کاور

سایبان‌های فول کاور معمولا از پارچه های برزنتی و ضد آب ساخته می‌شوند. این مدل سایبان‌ها به خوبی تمام بدنه کولر را پوشش می‌دهند؛ از همین رو اگر کولر شما تایم زیادی از روز در معرض تابش مستقیم نور آفتاب یا سرمای زمستان باشد، می‌توانید برای محافظت از آن‌ها این مدل سایبان‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

در ضمن پیاده سازی این مدل سایبان‌ها به تجهیزات خاص یا نصاب نیاز ندارد و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را استفاده کنید.

سایبان‌های سقفی

از دیگر نمونه سایبان‌های بسیار پرکاربرد، می‌توان به سایبان‌های سقفی اشاره کرد. این مدل سایبان‌ها همانطور که از نامشان پیدا است تنها می‌توانند از سقف کولر محافظت کنند و اگر شما در مناطق بسیار گرم و خشک زندگی می‌کنید که ساعات زیادی از روز، نور آفتاب به تمام بدنه کولرتان می‌تابد، نمی‌توانید از این مدل سایبان استفاده نمایید.

سایبان‌های سقفی برای کسانی مناسب است که کولر آن‌ها در احاطه دیوارها و ساختمان‌های بسیاری است و ساعات زیادی از روز در معرض تابش مستقیم نور خورشید نیستند.

سایبان کولر چیست

سایبان کولر چیست

اثرات نور خورشید روی کولرهای آبی و گازی

در بالا شما دریافتید که سایبان‌های کولر به چه نوع سایبان‌هایی گفته می‌شود و با انواع آن آشنا شدید. حال می‌خواهیم به شما بگوییم که اگر کولرهای آبی و گازی شما در معرض نور خورشید قرار بگیرند چه آسیب‌هایی می‌بینند.

به طور کلی زمانی که کولر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرد با آسیب‌های زیر مواجه می‌شود:

کاهش راندمان کولر

چه کولرهای آبی و چه کولرهای گازی زمانی که در معرض تابش نور آفتاب قرار می‌گیرند، نمی‌توانند روی دور کم آنگونه که باید و شاید محیط را خنک کنند؛ از همین رو حتما باید کولر روی دور تند قرار گیرند. با توجه به این مسئله می‌توانیم بگوییم که راندمان کولر در اثر تابش مستقیم نور کاهش پیدا می‌کند.

پوسیدگی بدنه

بدون شک نور خورشید می‌تواند باعث پوسیدگی بدنه کولر شما شود. مهم نیست کولر شما آبی است یا گازی در هر صورت برای جلوگیری از پوسیدگی بدنه آن حتما باید از سایبان استفاده نمایید.

افزایش مصرف آب توسط کولرهای آبی

به طور معمولا در هر شبانه روز کولرهای آبی 200 لیتر آب مصرف می‌کنند، اما در صورتی که کولرها در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشند، آب درون محفظه کولر زودتر تبخیر شده و پمپ کولر مجبور است که آب بیشتری روی پوشال‌ها پمپاژ کند. باتوجه به این توضیحات ما شاهد افزایش مصرف آب توسط کولرهای آبی هستیم.

افزایش مصرف برق توسط کولرهای آبی و گازی

در صورتی که کولرهای آبی و گازی در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار داشته باشند، نمی‌توانند آنطور که انتظار دارید روی دور کم یا درجه بالا محیط مورد نظر شما را خنک کنند. درواقع برای خنک کردن محیط نیاز است که کولرگازی روی درجه 16 و کولر آبی روی دور تند قرار بگیرید؛ از همین‌رو انتظار می‌رود که مصرف برق کولر افزایش یابد.

آسیب دیدگی قطعات و تجهیزات داخلی کولر

تابش مستقیم نور خورشید آسیب‌های زیادی به قطعات و تجهیزات داخلی کولر وارد کرده و باعث خرابی آن‌ها می‌شود؛ از همین‌رو حتما باید چه کولرهای آبی و چه کولرهای گازی را زیر سایبان قرار داد.

رنگ پریدگی بدنه کولر

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که لباس یا کفش یا وسیله‌ای را زیر نور آفتاب گذاشته و نور آفتاب رنگ آن را تغییر داده باشد؛ پس زمانی که کولرها هم در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، رنگ آن‌ها تغییر پیدا می‌کند.

افزایش هزینه‌های خانوار

با توجه به آسیب‌های نور خورشید روی کولر مانند رنگ پریدگی بدنه، آسیب دیدگی قطعات و تجهیزات داخلی، افزایش مصرف برق و آب بدون شک هزینه‌های خانوار هم افزایش می‌یابد. شاید می‌پرسید چطور؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم افزایش مصرف برق و آب باعث بالا رفتن مبلغ قبض می‌شود، این به معنای افزایش هزینه‌های خانوار است. علاوه‌بر آن آسیب دیدگی قطعات داخلی باعث می‌شود که کولر به تعمیرات بیشتری نیاز داشته باشد؛ پس هزینه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

اما اینکه چگونه سایبان‌ها می‌توانند از آسیب‌ها و موارد فوق جلوگیری نمایند سوالی است که در ادامه به آن پاسخ می‌دهیم.

چگونه سایبان از آسیب‌های ناشی از نور خورشید از کولرها محافظت می‌کند؟

در مطالب فوق به شما گفتیم که نور مستقیم خورشید چه تاثیراتی روی کولر می‌گذارد اما به نظر شما سایبان برقی چگونه از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سایبان‌ها با ایجاد سایه روی کولر می‌توانند از تبخیر بیش از اندازه آب کولر جلوگیری نمایند، این مسئله باعث کاهش مصرف آب می‌شود. ضمن اینکه دیگر کولرها برای خنک کردن محیط نیازی ندارند که روی دور تند کار کنند؛ چرا که کولر در سایه قرار داشته و باد خنک تری تولید می‌کند، با توجه به این توضیحات دیگر نیازی نیست کولرها را روی دور تند قرار دهید. این مسئله در نهایت به کاهش مصرف برق هم منجر می‌گردد.

سایبان‌ها همچنین می‌توانند در فصول سرد سال کولر شما را از خطر عوامل محیطی مانند رطوبت، بارش باران و برف محافظت نمایید؛ بنابراین کولر شما در فصول سرد سال هم آسیبی نمی‌بیند.

علاوه بر این مسائل در ساعاتی از روز که آفتاب به شدت می‌تابد، سایبان‌ها با ایجاد سایه از پوسیدگی بدنه و رنگ‌پریدگی آن جلوگیری می‌کنند.

قیمت سایه بان کولر چقدر است؟

به‌طورکلی نمی‌توان گفت که قیمت سایه بان کولر چقدر است؛ چرا که عوامل مختلفی روی قیمت سایبان‌ کولر تاثیر می‎گذارند. از جمله این موارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برند تولید کننده

از مهم‌ترین عوامل روی قیمت سایبان‌ها می‌توان به برند تولیدکننده آن اشاره کرد.

  • جنس سایبان

بدون شک سایبان‌های برزنتی و فلزی از سایبان‌های حصیری گران‌تر هستند.

  • نوع سایبان

بهتر است بدانید که سایبان‌های فول کاور از سایبان‌های سقفی هزینه بیشتری دارند.

  • ابعاد سایبان

هر اندازه که سایبان بزرگ‌تر باشد، متریال بیشتری برای ساخت و طراحی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از همین‌رو آن سایبان گران‌تر خواهد بود.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب سعی بر این بود که شما را با سایبان‌های کولر آشنا سازیم. همانطور که دریافتید سایبان‌های کولر می‌توانند از کولر در برابر نور خورشید محافظت نمایید. تابش مستقیم نور خورشید آسیب‌های زیادی روی کولر می‌گذارد، اما نصب سایبان می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری نماید. شما می‌توانید با نصب یک سایبان روی کولرآبی یا گازی خود، راندمان آن را بهبود بخشیده و هزینه‌های مربوط به تعمیر و پرداخت قبوض خود را کاهش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *