راهکارهای کاهش تاثیر آفتاب بر سایبان

سایبان

راهکارهای کاهش تاثیر آفتاب بر سایبان

سایبان به ابزاری گفته می‌شود که با ایجاد فضایی امن در فصول گرم از تابش مضر اشعه خورشید و در فصول سرد سال از بارش باران و برف وتگرگ جلوگیری می‌کند. معمولا سایبان‌ها بدون محدودیت در هر مکانی قابل استفاده می‌باشند. امروزه با توجه به اهمیت استفاده از سایبان آن را به عنوان یک سازه ضروری می‌شناسند و در محیط‌های مختلفی چون منازل مسکونی، رستوران، پارکینگ، فروشگاه و مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر سایبان‌ها با فناوری‌های متفاوت توسط شرکت‌های سازنده سایبان مانند سایبان شاهد در مدل‌های متنوع ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. تفاوت مدل‌های سایبان در قیمت آن نیز بسیار موثر است، به طور مثال قیمت سایبان بازویی برقی برای مغازه با سایبان تاشو برای بالکن در یک محدوده نیستند.

آشنایی با انواع سایبان

 انتخاب یک سایبان به فضای مورد نظر بستگی دارد. اما به طور کلی سایبان‌ها به دو دسته ثابت متحرک تقسیم می‌شوند. سایبان‌های ثابت بعد از نصب در محل مورد نظر دیگر امکان جابجای یا باز و بسته شدن را ندارند. در صورتی که سایبان‌های متحرک در هر زمانی قابل باز یا جمع شدن هستند. اگر بخواهید از تابش نور جلوگیری کنید می‌توان سایبان را باز کرده و از سایه ایجاد شده نهایت استفاده را بکنید یا برعکس در صورت عدم نیاز به سایه سایبان را جمع کنید.

سایبان‌های متحرک خود به دو نوع دستی و برقی تقسیم می‌شوند. در مدل دستی با استفاده از حرکت دست و یک اهرم این امکان وجود دارد که پوشش سایبان را حرکت بدهید اما در نوع برقی سایبان یک ریموت کنترل دارد که با زدن دکمه ریموت کنترل می‌توانید سایبان را باز و بسته کنید.

 البته نمونه‌هایی از سایبان برقی هوشمند هم وارد بازار شده که بسیار پیشرفته‌تر از سایر مدل‌های سایبان است و در آینده نه چندان دور استفاده از آن بسیار زیاد خواهد شد. این نوع از سایبان قابلیت برنامه‌ریزی دارند و اتوماتیک هستند، سایبان دارای سنسورهایی است که می‌تواند آفتاب و سایه را تشخیص دهد و پس از تشخیص میزان مشخصی از نور وقتی نیاز باشد سایبان باز شود به صورت اتوماتیک این عمل انجام می‌شود و در صورت تشخیص سایه هم به صورت خودکار سایبان جمع می‌شود.

سایه بان

سایه بان

کاربرد‌های سایبان

امروزه ما شاهد این هستیم که صنعت ساختمان هم مانند دیگر صنعت‌ها در حال پیشرفت و گسترش است و فعالان این صنعت از ایده‌های جذاب و به روزی جهت رفاه حال مشتریان استفاده می‌کنند. یکی از این ایده‌ها استفاده از سایبان می‌باشد که در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. در ادامه برخی از مزایای سایبان را برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

استفاده از سایبان به صورت سایبان تراس، سایبان پاسیو، سایبان پنجره‌ ساختمان و… باعث جلوگیری از تابش حرارت نور خورشید به داخل منزل در تابستان‌ها و ورود رطوبت باران و برف در زمستان می‌شود. و این امر با خنک‌سازی محیط داخل در کاهش مصرف انرژی نیز تاثیر گذار است و از آسیب دیدن لوازم داخلی منزل هم در اثر نور یا رطوبت و نم جلوگیری می‌کند.

با وجود سایبان می‌توانید فضایی دنج برای اوقات فراغت و استراحت‌تان در خارج از محیط خانه یا آپارتمان ایجاد کنید، به طور مثال در محیط باز حیاط این فضا می‌تواند مانند یک آلاچیق کوچک باشد که در زمان وجود آفتاب یا بارش باران با اعضای خانواده و دوستان دور هم باشید و با نوشیدن چای از این فضا لذت ببرید.

یکی دیگر از کاربردهای مفید سایبان‌ها محافظت از محصولات است، تابش اشعه‌های مضر نور خورشید یکی از عوامل مهم در فاسد شدن محصولات در فروشگاه‌ و مغازه‌ها است. استفاده از یک سایبان مناسب در این محیط‌ها برای جلوگیری از این آسیب می‌تواند در جهت سلامت بیشتر محصولات و مصرف کنندگان نقش موثری داشته باشد و از زیان‌های فراوانی جلوگیری کند.

از مزایای دیگر سایبان می‌توان به حفاظت از خودروها یا تجهیزاتی که در محیط باز هستند اشاره نمود. در صورت نبودن پارکینگ مسقف برای خودروها در مجتمع‌های مختلف مسکونی یا تجاری می‌توان با استفاده از سیابان در ابعاد مناسب از خودروها در مقابل عوامل محیطی حفاظت کرد. همچنین این امر برای حفاظت از ابزارآلات کاری که در محوطه باز کارخانه یا کارگاه هستند امکان پذیر است.

برای کاهش تاثیر آفتاب بر سایبان شما چه راهکاری را میشناسید؟

 در ادامه مطلب راه‌کار‌هایی را در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم. درختان و گیاهان هم می‌توانند به عنوان خنک کننده هوا کمک کنند و در کاهش گرمای آفتاب تاثیرگذار باشند. کاشت و وجود درختان در حاشیه سایبان می‌تواند جلوی تابش مستقیم نور خورشید را گرفته و در کاهش نور آفتاب، ایجاد سایه و تبدیل هوای گرم به سرد بسیار موثر باشد. بهتر است از درخت‌هایی استفاده کنید که در پاییز برگ آنها می‌ریزد در این صورت می‌توانید در زمستان از گرمای نور خورشید بهره‌مند باشید.

عامل مهمی که در میزان جذب و بازخورد نور خورشید در سایبان نقش ویژه‌ای دارد پوشش سایبان است. برای انتخاب پوشش مناسب با سایبان شما، متریال مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای خصوصیات منحصر به فرد خود هستند. در ادامه پوشش‌های مورد استفاده برای سایبان را برای شما معرفی می‌کنیم تا انتخابی مناسب برای سقف سایبان خود داشته باشید و به شما اطلاعاتی می‌دهیم که آگاهی داشته باشید چه نوع پوششی در کاهش تاثیر آفتاب بر سایبان بیشتر موثر است.

انواع مختلف پوششهای مورد استفاده در سایبان عبارتند از:

ورق‌های ایرانیت

یو پی وی سی UPVCپارچه‌های

پلی کربنات

ورق‌های فلزی رنگی

ایرانیت چیست؟

ایرانیت‌ها، صفحاتی هستند که به صورت موج‌دار یا راه راه  بوده و برای ایجاد پوشش سقف سایبان در ساختمان‌های مسکونی، اداری یا صنعتی به کار می ‌رود. یکی از مزیت های مهم ایرانیت نسبت به سایر پوشش‌ها نصب آسان آن است زیرا ورق‌های ایرانیت بر روی هر سطح قابل نصب هستند. قدرت مقاومت ایرانیت نسبت به پارچه‌های یو پی وی سی بسیار کمتر است و متاسفانه ایرانیت بعد از مدتی به دلیل تابش نور خورشید دچار تخریب می‌شود.

 از این رو معمولا صفحات ایرانیتی را باید به صورت سالانه تعمیر کرد یا در صورت نیاز تعویض نمود. همچنین ایرانیت عایق صوتی خوبی نیست و استفاده از آن در فضاهای پر سر و صدا، گزینه مناسبی نیست و بهتر است بدانید مقاومت ایرانیت در برابر باد و باران شدید زیاد نیست. در حال حاضر استفاده از این پوشش ‌ها در بیشتر کشورهای توسعه یافته محدود شده است.

یو پی وی سی

یو پی وی سی بسیار دوام بالایی دارد و استفاده از آن به تولید و ساخت سایبان محدود نمی‌شود.

و در صنایع بسیاری از جمله دندان‌پزشکی و صنعت تولید لوله نیز کاربرد دارد. امروزه می‌توان گفت که پارچه های یو پی وی سی  از مناسب ترین پوشش‌ها برای سایبان هستند  زیرا این پوشش تقریبا با تمام شرایط آب و هوایی کشور ایران سازگار است. این نوع پوشش به دلیل مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری مناسب به عنوان سایبان بسیار مناسب هستند و در مقابل بارش باران  بسیار مقاوم بوده، همچنین به خاطر وجود مواد UV در متریال اصلی آن در مقابل تابش نور خورشید نیز مقاومت بالایی دارد. استفاده ار این پوشش در کاهش تابش خورشید نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند.

پلی کربنات

Polycarbonate ، یک پلیمر کاربردی در صنعت ساختمانی است. این ورق‌ها به عنوان جایگزین مناسب برای شیشه در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی کربنات با یک لایه محافظ ضد UV پوشش داده شده، این عمل باعث می‌شود سایبان در مقابل تابش نور مقاومت بالایی داشته باشد.

پلی کربنات در انواع شفاف و نیمه شفاف با ظاهری مانند شیشه ساخته می‌شوند. این پوشش با توجه به انعطاف پذیری مناسب در میان مردم با استقبال زیادی روبرو شده است همچنین پلی کربنات انتخاب مناسبی برای سایبان تاشو بالکن می‌باشد. بهتر است این را بدانید که ورق‌های پلی کربنات ضد آتش هستند و در مقابل دمای بالا بسیار مقاومت دارند.

ورق رنگی چیست؟

جنس ورق های رنگی از گالووانیزه است که با لایه ای از رنگ مخصوص گالوانیزه پوشانده شده است.  این ورق رنگی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسته به نیاز مشتریان در انواع رنگ ها و مدل‌های متنوع تولید می‌شوند. از ویژگی‌های این محصول می توان به نصب سریع و آسان ، زیبایی و قیمت مناسب، وزن سبک و مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت اشاره نمود.

استفاده از پنلهای خورشیدی در سقف سایبان

انرژی خورشید به عنوان یک انرژی رایگان در دسترس عموم قرار دارد. این انرژی قابل تبدیل شدن به انرژی الکتریکی و گرمایی است. پنل‌های خورشیدی را می‌توان روی سقف سایبان‌ها نصب کرد در این صورت وقتی آفتاب به این پنل‌ها می‌تابد نور آفتاب را به خود جذب کرده و تبدیل به برق می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این فناوری انرژی خورشیدی را جهت تامین قسمتی از برق ساختمان به‌ کار ببرید و از تابش نور به سقف سایبان نهایت استفاده مطلوب را ببرید.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع بندی

همان‌طور که دریافتید در این مطلب ما تلاش کردیم راه‌کارهایی را در جهت کاهش تاثیر آفتاب بر سایبان ارائه دهیم. در این بین استفاده از پوشش مناسب و کاربردی برای سایبان می‌تواند نقش چشمگیری داشته باشد. بهترین راه کاهش تاثیر آفتاب استفاده از پنل‌های خورشیدی است چون با استفاده از آن میتوان نور جذب شده را به برق تبدیل کرد و در کاهش مصرف انرژی هم تاثیرگذار بود. بعد از پنل خورشیدی استفاده از پوشش یو پی وی سی و پلی کربنات بسیار انتخاب مناسبی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *