انواع نوارهای انتقال سایبان پاسیو و راهکارهای پایداری آن‌ها             

سایه بان پاسیو

انواع نوارهای انتقال سایبان پاسیو و راهکارهای پایداری آن‌ها             

امروزه سایبان‌ها به وفور دیده می‌شوند و بشر در زمینه‌های مختلفی مانند پوشش محیط پاسیو از آن‌ها استفاده می‌کند؛ از همین‌رو تولید کنندگان سایبان مانند سایبان شاهد در ساخت محصولات مختلف به‌خصوص سایبان‌های پاسیو از تجهیزات پیشرفته‌ای به نام نوار انتقال استفاده می‌کنند.

نوارهای انتقال در ساخت سایبان‌های پاسیو ویژگی‌های برجسته‌ای به سایبان‌ها اضافه کرده‌اند‌؛ به همین علت هم معمولا سایبان‌هایی که نوار انتقال داشته باشند محبوبیت بیشتری دارند. در ادامه این مطلب هم تصمیم داریم شما را با انواع نوار‌های انتقال و راهکارهای پایداری آن با شما عزیزان صحبت کنیم. همراه ما باشید!

تاریخچه ساخت نوارهای انتقال سایبان‌های پاسیو

توماس رابینز در پی ساخت مجموعه‌ای از اختراعات خود موفق به ساخت و توسعه نوارهای انتقال در قرن نوزدهم میلادی شد. برای اولین بار این اختراع توماس رابینز تنها برای حمل زغال در معادن زغال سنگ مورد استفاده قرار گرفت. اما پس از آن یعنی در سال 1905 ریچارد ساتکلیف تحولی عظیم در ساخت نوارهای انتقال ایجاد کرد.

هنری فورد هم پس از این دو در سال 1913 نوارهای نقاله را برای هایلند پارک شرکت فورد مورد موتور استفاده قرار داد. در پی این پیشرفت‌ها انجمن فرانسوی REI در سال 1972 طولانی‌ترین نوار نقاله یا نوار انتقال مستقیم جهان را که تقریبا 13.8 کیلومتر طول داشت را در کالدونیای جدید به وجود آورد. با این حال امروزه متراژهای بالاتری از این تجهیزات در زمینه‌های مختلف و در نقاط مختلفی از جهان مانند استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته که پیشرفت در زمینه ساخت نوارهای انتقال تنها به اینجا ختم نمی‌شود و امروز ما شاهد آن هستیم که این مدل از تجهیزات حتی در صنعت ساخت سایبان‌ نفوذ پیدا کرده‌اند و از آن‌ها برای ساخت و طراحی سایبان‌های متحرک پاسیو و دیگر سایبان‌های متحرک استفاده می‌کنند.

سایبان پاسیو

سایبان پاسیو

معرفی نوار انتقال سایبان پاسیو

همانطور که در بالا اشاره کردیم نوار انتقال جزو تجهیزاتی است که امروزه در ساخت سایبان فلزی بالکن و سایبان پاسیو به‌کار می‌رود. سایبان‌های پاسیو با هدف پوشش محیط پاسیو مورد استفاده قرار گرفته و استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

به‌کارگیری سایبان‌ پاسیو می‌تواند روی مسائل زیست محیطی، هزینه‌های مربوط به برق و گاز تاثیرات مثبتی داشته باشد. البته به شرط آنکه سایبان‌هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند به خوبی ساخته شده باشند و در ساخت آن‌ها از تجیهزاتی مدرن استفاده شود.

یکی از مدرن‌ترین تجهیزاتی که می‌توان برای این منظور مورد استفاده قرار دارد، نوار انتقال است. نوار انتقال یا نوار نقاله که در برخی مواقع آن را کانوایرهم می‌دانند به‌منظور جابه‌جایی و حرکت سایبان بدون نیروی انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر صنعت ساخت سایبان برقی این مدل از نوارها در صنایع دیگری هم به منظور جابه‌جایی کالا، محصولات، مواد فله‌ای و قعطات مختلف استفاده می‌شوند. از جمله مزیت‌های استفاده از این تجهیزات چه در صنعت سایبان سازی چه در صنایع دیگر، ایمن بودن آن و حمل و نقل سریع است.

این سیستم انعطاف بسیار زیادی داشته و امروزه در صنایع و مشاغل بسیاری از آن استفاده می‌کنند، شما می‌توانید نمونه‌هایی از کارایی این تجهیزات را در صنعت ساخت سایبان‌های متحرک مشاهده کنید. به ‌علاوه انبارداران، خریداران، واردکنندکان و صادرکنندگان هم از این تجهیزات استقبال بی‌نظیری داشته‌اند.

به دلیل همین استقبال بی‌نظیر صنایع مختلف علی‌الخصوص صنعت ساخت سایبان، این مدل از تجهیزات برای هماهنگی با سایبان‌های مختلف در ابعاد و اندازه‌هایی مختلف ساخته‌ می‌شوند. با استفاده از این تجهیزات در صنعت سایبان سازی، باز و بسته کردن سایبان‌های متحرک بسیار ساده‌ شده است. البته که صنایعی مانند معادن سنگ، صنعت پتروشیمی، صنعت کاشی و سرامیک، صنایع بتن، ماسه و سیمان و صنایع غذایی، بهداشتی و داوریی هم استفاده‌های زیادی از تجهیزات دارند.

نوارهای انتقال در سایبان‌های پاسیو چگونه کار می‌کنند؟

نوارهای انتقال برای حرکت و جابه‌جایی در مسیری از پیش تعیین شده‌اند؛ از همین‌رو بیشتر نوارهای انتقال به این شکل عمل می‌کنند.

معمولا این نوارها دارای تسمه هستند و یک منبع انرژی و چند غلطک هم در ساخت آن‌ها دیده می‌شود. غلتک‌هایی که در ساخت نوارهای انتقال وجود دارد از منبع انرژی، نیروی مورد نیاز خود را دریافت کرده و به حرکت درمی‌آیند. در اثر حرکت غلتک‌ها فرایند حرکت در یک مسیر مشخص آغاز می‌شود.

موثرترین عوامل در تقسیم‌بندی نوار نقاله یا همان نوار انتقال

از نظر ساختاری این مدل از تجهیزات را ما می‌توانیم به دو دسته به شکل زیر تقسیم‌بندی کنیم:

  • استراکچر؛ استراکچرها می‌توانند از پروفیل آلومینیوم آنودایزشده، آهن و استیل ساخته شوند.
  • تسمه؛ تسمه‌ها به صورت ماژولار، فلزی، رولیکی، بلت و پلاستیکی ایجاد می‌شوند.

البته که عوامل دیگری هم برای تقسیم‌بندی نوار انتقال وجود دارد که شما می‌توانید یکی از مهم‌ترین‌های  آن‌ها را در زیر مشاهده کنید:

  • جهات جابه‌جایی

کانوایرها از پرکاربردترین سیستم‌ها برای حرکت و جابه‌جایی به‌شمار می‌روند که جایگاه خاصی در صنایع مختلف به‌دست آورده‌اند. از این مدل تجهیزات در بخش‌های مختلف کارخانجات صنعتی و همچنین ساخت سایبان‌هایی مانند سایبان پاسیو استفاده می‌کنند. از همین‌رو می‌توان آن‌ها را در انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. اما از نظر نحوه جابه‌جایی به 4 دسته‌ زیر تقسیم‌بندی خواهند شد:

  • شیبدار
  • منحنی با امکان تغییر زاویه
  • مستقیم
  • نهری

اجزای تشکیل‌دهنده سیستم نوار انتقال یا نوار نقاله در سایبان‌های پاسیو

اجزای اصلی که در ساخت نوارهای انتقال برای ساخت سایبان‌های پاسیو مورد استفاده قرارمی‌گیرند، شامل موارد زیر هستند:

  • بلت: بلت که در برخی مواقع تسمه هم نامیده می‌شود، نوار اصلی به‌شمار رفته و توسط اصطکاک جابه‌جا شده و حرکت می‌کند.
  • استراکچر: استراکچر یا همان فریم سازه‌ای است که دور نوار و تسمه قرار کرفته و معمولا ساخت‌ این سازه با جوشکاری و پیچ و مهره در تماس است.
  • اتصالات: اجزایی که به‌منظور انتقال حرکت از موتور به غلتک مورد استفاده قرار می‌گیرند، اتصالات نامیده می‌شوند. زنجیر و تسمه از جمله اتصالات به‌شمار می‌روند.
  • رولرها: رولرها یا همان غلتک‌ها به استوانه‌هایی گفته‌ می‌شود که اصطکاک موجود باعث چرخیدن نوار به دور آن‌ها می‌شود.
  • موتور: نیروی مورد نیاز برای حرکت نوار انتقال به کمک موتور به وجود می‌آید. موتورهایی که برای این منظور تعبیه می‌شوند در انواع تک فاز، موتورهای اینونتردار و سه فاز موجود هستند.
  • جعبه دنده یا همان گیربکس: به‌منظور جلوگیری از خرابی موتور از گیربکس در ساخت نوار انتقال استفاده می‌کنند. گیربکس سرعت گشتاور و موتور را به سرعت مورد نیاز برای اتصالات تبدیل می‌کند.
  • تسمه سفت کن: تنظیم و کنترل میزان محکم بودن نوار و تسمه با استفاده تسمه سفت کن انجام می‌شود.

راهکارهای نگهداری از نوارهای انتقال در سایبان‌های پاسیو

اگر در ساخت سایبان‌های پاسیو شما از نوارهای انتقال استفاده شده بهتر است که بدانید برای نگهداری از آن چه‌کارهایی باید انجام دهید. به‌طورکلی اقدامات مورد نیاز برای نگهداری از نوارهای انتقال در سایبان‌های پاسیو را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • تعویض تسمه هر چند مدت یکبار
  • تعویض درام و رولیک و جایگذاری آن‌ها
  • تعمیر تسمه در صورت پارگی بخشی از آن
  • تعمیر و رسیدگی به بخش‌های آسیب دیده
  • تنظیم جهت حرکت تسمه در مسیر درست
  • استفاده از تسمه در ابعاد مناسب
  • قرار دادن قیف ورودی و خروجی روی نوار
  • تعبیه آج متناسب روی تسمه

چگونه می‌توان عمر تسمه نوار انتقال را افزایش داد؟

در بالا ما به شما راه‌ حل‌هایی به منظور نگهداری از نوارهای انتقال ارائه کردیم، حال بهتر است بدانید که برای افزایش طول عمر تسمه نوار انتقال چه کاری باید انجام دهید. به‌طورکلی به‌منظور افزایش طول عمر تسمه می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

  • محافظت از تسمه در برابر نور خورشید
  • محافظت از تسمه در برابر رطوبت
  • محافظت از تسمه‌ها در برابر حلال و روغن
  • نگهداری تسمه در دمای بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد
  • جلوگیری از ضربه خوردن به تسمه
  • توجه به صدای تق تق یا لق بودن تسمه و تعمیر آن
  • جلوگیری از فشار غیرعادی به نوار انتقال در صورت شنیدن هرگونه صدایی از تسمه
  • تعمیر پارگی تسمه پیش از پارگی کلی آن
  • استفاده از سیستم‌های آشکارسازی شکاف
  • تعویض تسمه در صورت وجود هر گونه شکاف
  • کاهش خرابی تسمه‌ها با استفاده از سیستم‌های آشکارسازی شکاف

عوامل موثر روی قیمت سایبان‌های ساخته شده با نوارهای انتقال

قیمت سایبان پاسیو که در ساخت‌ آن‌ها از نوارهای انتقال استفاده شده مانند دیگر سایبان‌های پاسیو و سایبان‌های موجود در بازار متغییر است. به‌هرحال عواملی که روی قیمت این مدل از سایبان‌ها تاثیر گذارند شامل موارد زیر می‌شوند:

متریال به کار رفته در سازه سایبان

سایبان‌های پاسیو به کمک متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند و هر اندازه که این متریال‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، بدون شک باید بابت خرید آن‌ها هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

مجهز بودن سایبان به سیستم آشکارسازی شکاف تسمه

وجود سیستم آشکار سازی تسمه در سایبان‌هایی که در ساخت آن‌ها از نوارهای انتقال استفاده شده، اهمیت بسیار زیادی دارد. با تعبیه این سیستم روی سایبان‌ها بدون شک شما باید بابت خرید آن هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

نصب سایبان

هر اندازه که سایبان نصب سخت‌تری داشته و دسترسی نصاب به محل مورد نظر برای نصب مشکل‌تر باشد، بدون شک شما باید در نهایت هزینه بیشتری پرداخت کنید.

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب ما سعی داشتیم به شما بگوییم که امروزه صنعت ساخت سایبان با تحولات بسیار زیادی روبه‌رو شده و تجهیزات پیشرفته‌ای در ساخت آن‌ها به کار می‌رود. شاید تا پیش از این فکر می‌کردید که نوار انتقال تنها در سیستم‌های انتقال کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما هم اکنون متوجه شدید که این تجهیزات کاربردهای گسترده‌تری داشته و در حال حاضر در ساخت انواع مختلف سایبان‌ها مانند سایبان‌های پاسیو استفاده می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *