آیا نوع و اندازه سایبان نصب شده با قوانین مربوط به شهرسازی مطابقت دارد؟

قوانین نصب سایبان مغازه

آیا نوع و اندازه سایبان نصب شده با قوانین مربوط به شهرسازی مطابقت دارد؟

امروزه یکی از مهم‌ترین مواردی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، سایبان‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند در طول فصول مختلف از آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی روی سلامتی ما و وسایلمان جلوگیری نمایند. سایبان‌ها را می‌توان برای کاربرد‌های مختلفی به کار برد و به همین دلیل هم امروزه تولید‌کنندگان سعی می‌کنند انواع مختلفی از آن‌ها را ارائه دهند، از جمله آن‌ها می‌توان به سایبان‌های برقی اشاره کرد.

سایبان شاهد یکی از بهترین نمونه‌های سایبان‌های برقی به شمار رفته و امروز ما در این مطلب تصمیم داریم ضمن آشنایی شما با سایبان‌های برقی اطلاعاتی درمورد نصب این سایبان‌ها و مجوز‌های شهرداری مربوط به آن با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید!

قوانین شهرداری مربوط به نصب سایبان

در مطالب فوق شما به خوبی با سایبان‌ها آشنا شدید، حال باید در مورد قوانین مربوط به نصب سایبان‌ها اطلاعاتی به دست‌آورید. قبل از بررسی قوانین حقوقی و قضایی مربوطه بهتر است بدانید که نصب سایبان استند به دلیل متحرک بودن و دارا بودن قابلیت جابه جایی ایراد قضایی خاصی ندارد. اما برای نصب دیگر سایبان‌ها مانند سایبان جلو مغازه قبل از هرچیز موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

مفاد قانونی مربوط به نصب سایبان به شرح زیر است:

  • طبق ماده ۳۶ قانون شهرداری‌ها زمانی که فرم بازشو‌ها ابعاد و الگوی آن‌ها با الگوی ساختمان‌های مجاور تطابق داشته باشند، بلامانع است.
  • طبق ماده ۳۷ قانون شهرداری‌ها هر گونه پیش آمدگی سایبان‌ها در معابر عمومی خلاف قانون بوده و ممنوع است.
  • طبق ماده ۳۸ قانون شهرداری‌ها استفاده از سایبان‌ها در صورتی که بیشتر از ده سانتی‌متر به معابر عمومی پیش آمدگی داشته باشند، خلاف مقررات خواهد بود. طبق این قانون استفاده از سایبان تنها در محدوده مالکیت و رعایت اشرافیت و سایه‌اندازی ایرادی ندارد.
  • طبق ماده ۳۹ قانون شهرداری‌ها به کار بردن سایبان صرفاً با تجهیزات غیربنایی و مصالح ساختمانی و به طور موقت تنها برای تعدیل شرایط اقلیمی و ایجاد سایه در صورت رعایت موارد زیر قانونی خواهد بود:

_ ارتفاع سایبان در تمامی کاربری‌ها دو نیم متر و در کاربری‌های تجاری باید با ارتفاع تابلو واحد تجاری هماهنگ باشد.

_ پیش آمدگی سایبان در پیاده‌رو طبقه همکف برای واحد‌های تجاری یک متر و برای طبقات دیگر ۴۰ سانتی‌متر باشد.

قوانین نصب سایبان برقی مغازه

قوانین نصب سایبان برقی مغازه

آشنایی با سایبان برقی

همانطور که در بالا اشاره کردیم از جمله انواع سایبان‌ها که امروزه محبوبیت زیادی دارند می‌توان به سایبان‌ برقی اشاره کرد.

سایبان‌های برقی نوعی سقف سازه‌ای هستند که برای ساخت آن‌ها از پارچه یا پوشش‌های فلزی استفاده می‌کنند. از این سایبان‌ها می‌توان به عنوان سایه یا پناهگاهی به منظور محافظت از شرایط آب و هوایی همچون تابش شدید نور خورشید، برف، تگرگ و باران بهره گرفت.

به طور کلی می‌توان گفت سایبان‌ها به منظور محافظت در برابر آب و هوا، تبلیغات و تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع ساخت این سایبان‌ها متفاوت بوده و برخی از آن‌ها دارای پایه‌های نگهدارنده به صورت قائم هستند یا با دوپایه نگهدارنده ساخته می‌شوند. جالب است که بدانید این مدل از سایبان‌ها را می‌توان به عنوان یک آلاچیق پارچه‌ای هم به کار گرفت.

سایبان‌ها را می‌توان به دو دسته ثابت و جمع شونده تقسیم‌بندی کرد. بازو بسته کردن سایبان‌های جمع شونده به صورت دستی و برقی انجام شده و معمولاً برای سایبان‌های جمع شونده برقی کنترل‌های از راه دور استفاده می‌کنند.

سایبان‌های برقی را می‌توان در استخر‌ها، رستوران‌ها، بالکن‌ها، هتل‌ها، پارکینگ‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار داد.

ویژگی‌های سایبان‌های برقی

در بالا شما به خوبی با سایبان‌های برقی آشنا شدید، همانطور که دریافتید برای ساخت سایبان‌ها معمولاً از پارچه و پوشش فلزی استفاده می‌شود. پارچه مورد استفاده برای سایبان‌ها تنوع بسیار زیادی داشته و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود طرح پارچه سایبان را انتخاب نمایید که این یکی از ویژگی های سایبان های برقی به شمار می رود.

از ویژگی‌های سایبان‌ها می‌توان به جنس پارچه‌هایی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، اشاره کرد. این پارچه‌ها دوام و مقاومت بسیار زیادی در مقابل خوردگی و وزن بالا از خود نشان می‌دهند و معمولاً از مواد ضد اشتعال ساخته می‌شوند. شما می‌توانید از این سایبان‌ها برای پوشش محیط‌های مختلف و ایجاد سایه استفاده نمایید. در استفاده از این نوع سایبان‌ها نیاز چندانی به استفاده از مصالح و تجهیزات ساختمانی نیست، برخی از مدل‌های آن مانند مدل استند قابلیت جابه‌جایی داشته و به راحتی در مکان مورد نظر قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع سایبان‌های برقی

پیش از آنکه بخواهیم شما را با قوانین مربوط به شهرسازی نصب سایبان‌ها آشنا سازیم، بهتر است که در مورد انواع آن هم اطلاعاتی به دست‌ آورید. همانطور که گفته شد، سایبان‌های برقی به منظور آفتاب‌گیری و مقاومت در برابر اشعه‌های مضر آفتاب استفاده می‌شود. از سایبان‌ها همچنین می‌توان در فصول سرد سال برای جلوگیری از باران و برف، رطوبت هوا و طوفان بهره گرفت.

با توجه به کاربرد و اهمیت استفاده از سایبان‌ها آن‌ها را با تنوع بالایی می‌سازند و می‌توان آن‌ها را یکی از عواملی که باعث زیبا‌سازی فضا می‌شوند، به شمار آورد. نقش سایبان‌ها در زیبایی محیط را نمی‌توان نادیده گرفت؛ از همین رو باید هنگام خرید نسبت به هماهنگی آن‌ها با فضا و مکان توجه کرد.

سایبان‌ها در حالت کلی به دو دسته ثابت و متحرک دسته‌بندی می‌شوند. سایبان‌های متحرک خود به دو نوع دستی و برقی تقسیم‌بندی کرد. از نظر چادر و پارچه‌ای که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود هم شامل سه مدل برزنتی، ترانزیتی و فلکسی هستند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها بازگو خواهیم کرد؛ پس ادامه مطلب را از دست ندهید!

سایبان‌های ثابت

سایبان‌های ثابت یکی از انواع سایبان‌ها هستند که معمولاً آن‌ها را روی قاب‌های فلزی و چوبی نصب می‌کنند. آن‌ها در محیط به صورت ثابت قرار می‌گیرند و امکان انتقال آن‌ها به مکان دیگر وجود ندارد. سایبان‌های ثابت معمولاً به‌وسیله یک قاب جوش داده شده که روی دیوار متصل شده، نصب می‌گردند. از جمله مزایای استفاده از این سایبان‌ها می‌توان به محافظت بالا در برابر آب و هوا، محکم بودن و امکان استفاده در محیط‌های کوچک مانند در‌ها و پنجره‌ها اشاره نمود.

سایبان‌های متحرک

از دیگر انواع سایبان‌ها می‌توان به سایبان‌های متحرک اشاره کرد، این نوع سایبان‌ها را می‌توان نوعی نورگیرسقف دانست و کاربرد‌های زیادی دارند. سایبان‌های متحرک معمولاً با توجه به نوع باز و بسته شدنشان به دو نوع دستی و برقی تقسیم‌بندی می‌شوند.

امروزه استفاده از سایبان‌های متحرک برقی متداول‌تر بوده و از آن‌ها برای حیاط، پارکینگ، استخر و مکان‌های مختلف استفاده می‌کنند. سایبان‌های متحرک امکان تغییر زاویه و شیب را دارند.

سایبان‌های متحرک تاشو

این مدل از سایبان‌های متحرک را می‌توان برای موارد مختلفی به کار برد، آن‌ها هم در محیط‌های کوچک و هم در محیط‌های بزرگ قابل استفاده هستند. برای مثال شما می‌توانید از این نوع سایبان‌ها حتی در بالکن‌های کوچک هم استفاده کنید.

نکته جالب توجه در مورد این سایبان‌ها آن است که امکان استفاده از این سایبان‌ها به میزان مورد نیاز هم وجود دارد. از اصلی‌ترین کاربرد‌های این مدل از سایبان‌ها می‌توان به استفاده در استخر‌ها، پارکینگ و حیاط اشاره کرد.

سایبان‌های متحرک کشویی

سایبان‌های کشویی به صورت ثابت به یک دیوار متصل می‌شوند، با این حال می‌توان آن‌ها را باز و بسته کرد. این سایبان‌ها از مدل‌های محبوب در میان مصرف‌کنندگان به شمار ‌می‌روند؛ چرا که از انعطاف‌پذیری بالایی برخودار بوده و موتور الکترونیکی دارند.

موتور الکترونیکی به کار رفته در این سایبان‌ها امکان باز و بسته کردن آن‌ها تنها با فشردن یک دکمه ریموت را برای شما فراهم می‌کند. این نوع سایبان‌ها دارای مزایای بسیار هستند که مزایای آن شامل امکان نصب روی سقف و دیوار، امکان برداشتن آن در شرایط محیطی نامناسب، قابل استفاده در حیاط و ویلا و هزینه‌های نگهداری ناچیز می‌شود.

قوانین نصب سایبان برقی جلوی مغازه

قوانین نصب سایبان برقی جلوی مغازه

سایبان‌ها را در کجا می‌توان استفاده کرد؟

کاربرد‌های سایبان گستردگی بسیاری دارد، اما متداول‌ترین‌های آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده برای ساختمان‌های مسکونی
  • پوشش حیاط
  • پوشش پارکینگ
  • سایبان جلو مغازه
  • محافظ خودپرداز
  • پوشش روی کولر
  • استفاده به عنوان محافظ پنجره
  • استفاده در بالکن
  • مجتمع‌های تجاری
  • برای ایجاد سایه در باغ
  • پوشش سقف استخر
  • کارخانه

استفاده از سایبان‌های برقی چه مزایای دارد؟

همانطور که در بالا گفتیم سایبان‌ها را در محیط‌های مختلفی می‌توان مورد استفاده قرار داد، اما مزایای استفاده از سایبان‌های برقی در محیط‌های مختلف چیست؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت نصب سایبان مزایای زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • قابلیت نصب آسان
  • کنترل نور آفتاب
  • مقاومت در برابر نور مستقیم آفتاب و در اصطلاح آفتاب‌گیری
  • محافظت در مقابل بارش باران
  • جلوگیری از عوامل محیطی مانند رطوبت
  • گرم کردن ناحیه تحت پوشش
  • گستردگی و تنوع در انتخاب نوع و مدل
  • قابلیت انطباق با شرایط مختلف
  • امکان مدیریت از راه دور
  • خنک بودن هوای محیط تحت پوشش تا ۲۰ درصد
  • عدم ورود نور مستقیم به محیط
  • کاهش هزینه‌های مربوط به تهویه هوا
  • عدم تغییر رنگ لوازم تحت پوشش آن در اثر تابش نور خورشید
  • کاهش مصرف انرژی
  • ایجاد امنیت
  • محافظ سلامت محیط و جسم انسان

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

سخن آخر

امروز ما در این مطلب سعی داشتیم شما را با سایبان‌های برقی آشنا ساخته و قوانین مربوط به نصب و اجرای آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. در پایان اگر می‌خواهید بدانید که قیمت و هزینه ساخت و اجرای سایبان چقدر است، باید بگوییم که هزینه ساخت سایبان‌ها مشخص نیست و تحت عوامل متعددی قرار می‌گیرد.

از جمله این عوامل می‌توانیم به سبک و مدل انتخاب شده برای ساخت سایبان، جنس پوششی سایبان، نوع سایبان، سیستم الکتریکی به کار رفته در آن، کیفیت پروفیل فلزی یا آلومینیومی آن و دستمزد نصاب اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *