آیا سایبان کولر باعث کاهش مصرف انرژی در کولرها می‌شود؟      

سایهبان کولر

آیا سایبان کولر باعث کاهش مصرف انرژی در کولرها می‌شود؟

سایبان‌ها جزو آن دسته تجهیزات بسیار کاربردی هستند که از گذشته‌های دور تاکنون در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ابتدا سایبان‌ها طراحی ساده‌ای داشته و تنها برای ایجاد سایه از آن‌ها استفاده می‌کردند. اما امروزه سایبان‌ها دچار تحولات بسیاری شده و در انواع مختلفی توسط تولیدکنندگانی همچون سایبان شاهد، طراحی و عرضه می‌شوند.

یکی از کاربردهای گسترده سایبان‌های امروزی پوشش کولرهای آبی و گازی است. اما به نظر شما پوشش کولرهای آبی و گازی به وسیله سایبان‌ها چه ضرورتی دارد و چرا باید از سایبان‌ها استفاده نمود؟ آیا سایبان‌ها موجب کاهش مصرف انرژی در کولرهای آبی و گازی می‌شوند؟ در ادامه این مطلب پاسخ این سوالات را در اختیار شما قرار می‌دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع ادامه مطلب را از دست ندهید!

تاریخچه استفاده از سایبان‌ها

همانطور که در بالا اشاره کردیم، از گذشته‌های دور تاکنون سایبان‌ها به عنوان تجهیزاتی برای ایجاد سایه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

برای اولین بار در مصر باستان و سوریه از سایبان‌ها استفاده می‌کردند، در آن زمان سایبان‌ها به عنوان حصیرهایی شناخته می‌شدند و تنها کارایی آن‌ها ایجاد سایه برای تجمعات زیاد بود. در اوایل قرن نوزدهم سایبان‌ها با رنگ قرمز ساخته و مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اما در نهایت بعد از انقلاب صنعتی ساخت سایبان‌ها هم با تحولات بسیاری روبه رو شد؛ بعد از آن زمان برای ساخت سایبان‌ها از فناوری‌های نوین و متریال‌های مختلف بهره می‌گرفتند و امروز ما شاهد انواع مختلف سایبان‌ها هستیم.

سایبان کولر

سایبان کولر

سایبان چیست؟

در بالا ما به شما گفتیم که سایبان‌ها در تمدن باستان کشورهای مصر و سوریه مورد استفاده قرار گرفتند. اما آیا به درستی می‌دانید که سایبان‌ها به چه تجهیزاتی گفته می‌شوند؟ اگر در رابطه با این موضوع اطلاعات چندانی ندارید، نگران نباشید ما کار را برای شما راحت کرده‌ایم و در ادامه مطالب زیادی در اختیار شما قرار می‌دهیم!

به طورکلی سایبان‌ها به عنوان پوشش بیرونی استفاده می‌شوند. این تجهیزات شامل یک سازه فلزی هستند که روی آن‌ها پوششی که از متریال‌های مختلف ساخته شده، سوار می‌گردد.

این تهجیزات امروزه کاربردهای گسترده‌ای دارند و برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای مثال یکی از کاربردهای آن‌ها محافظت از کولرهای آبی و گازی در مقابل عوامل محیطی است. البته نکته جالبی که در مورد سایبان‌ها باید بدانید این است که سایبان‌ها به صورت غیر مستقیم تاثیرات زیست محیطی بسیاری دارند.

آن‌ها با نصب روی کولرهای آبی و گازی موجب کاهش مصرف انرژی شده و حتی با نصب در روف گاردن می‌توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

ضمن اینکه ورای قیمت سایبان پنجره باران گیر استفاده از این مدل سایبان‌ها می‌تواند جلوی ورود آب باران به محیط را بگیرد، این مسئله روی مصرف گاز بیشتر برای افزایش دمای هوای محیط در فصول سرد سال را گرفته و حتی از خرابی دکوراسیون داخلی در اثر جذب رطوبت و آب باران جلوگیری می‌کند.

می بینید سایبان‌ها واقعا کاربردهای فوق العاده‌ای داشته و از تاثیرات زیست محیطی مطلوبی برخوردارند. شما می‌توانید با استفاده از سایبان‌ها به دور از اشعه‌هایی مضر خورشید یا بارش باران و برف در فضای آزاد قرار گرفته و از هوا و منظره لذت ببرید و اوقات خوشی را با خانواده بگذرانید.

علاوه بر این‌ها سایبان‌ها برای محافظت از خودروها هم استفاده می‌شوند، شما با استفاده از سایبان‌ها می‌توانید محیطی امن برای نگهداری از خودروی خود با کمترین هزینه ممکن ایجاد نمایید. با توجه به کاربردهای بسیار زیاد سایبان‌ها، صنعت ساخت و تولید آن با رشد روزافزونی مواجه شد.

به‌طوریکه امروزه دیگر سایبان‌های قدیمی کاربرد چندانی ندارند و برای ساخت سایبان‌ها از فناوری‌های نوین بهره گرفته شده است. برای مثال یکی از نمونه سایبان‌هایی که به کمک تکنولوژی ساخته شده می‌توان به سایبان‌های برقی اشاره کرد.

این مدل سایبان‌ها دارای موتور الکتریکی بوده و به کمک یک ریموت کنترل می‌توان آن ها را باز و بسته کرد. در واقع با استفاده از این مدل سایبان‌ها دیگر نیازی به استفاده از اهرم، بازو و نیروی مکانیکی نیست و شما می‌توانید به راحتی آن را با فشردن یک دکمه باز و بسته کنید. علاوه بر آن قابلیت تنظیم زاویه شیب سایبان با توجه به زاویه تابش خورشید هم در سایبان‌ها تعیبه شده است.

با توجه به اینکه ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با مزایای استفاده از سایبان کولر آشنا سازیم، در ادامه تنها به معرفی انواع مختلف سایبان‌های کولر می‌پردازیم.

انواع مختلف سایبان‌های کولر

در مطالب فوق شما به خوبی با سایبان‌ها و تاریخچه استفاده از آن‌ها آشنا شدید. همانطور که دریافتید سایبان‌ها کاربردهای بسیاری داشته که تنها یکی از آن‌ها پوشش کولرهای آبی و گازی است.

با این حال سایبان‌های کولر از نمونه سایبان‌های محبوب هستند و افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند، این موضوع باعث شده که سایبان‌های کولر در انواع مختلفی ساخته شوند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشند.

اگر بخواهیم سایبان‌های کولر را با توجه به نحوه پوشش و ساخت آن تقسیم بندی کنیم، می‌توانیم بگوییم که به طور کلی آن‌ها در دو دسته زیر قرار می‌گیرند:

ساییان‌های فول کاور

همانطور که از نام این سایبان‌ها مشخص است، این‌ها قادرند که تمام بدنه کولر را پوشش دهند. سایبان‌های فول کاور معمولا برای مناطق گرم و خشک که ساعات زیادی در روز آفتاب به صورت کامل روی کولر‌ می‌تابد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایبان‌های سقفی

اگر محیط زندگی شما چندان گرم نیست و نور خورشید به صورت مستقیم روی کولر نمی‌تابد، می‌توانید از سایبان‌های سقفی استفاده کنید. این مدل سایبان‌ها تنها سقف کولر را پوشش می‌دهند و آن‌ها را از متریال‌های مختلفی می‌سازند.

از جمله متریال‌هایی که برای ساخت پوشش سایبان‌های سقفی و همچنین فول کاور مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حصیر

سایبان‌های حصیری جزو نمونه سایبان‌های محبوب و ارزان قیمت هستند، این مدل سایبان‌ها برای مناطقی که چندان گرم و خشک نیست و کولر در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار ندارد، کاملا مناسب است.

البته که سایبان‌های حصیری نمی‌توانند در فصل زمستان از کولر شما محافظت کنند، اما بدون شک جلوه‌ای زیبا دارند و اگر کولر شما در معرض دید قرار دارد، می‌توانید با این مدل سایبان‌ها محیط را زیباتر نشان دهید.

فلز

سایبان‌های ساخته شده با ورق‌های آلومینیوم را می‌توان بهترین سایبان برای کولر آبی دانست. این مدل سایبان‌ها استحکام فوق العاده‌ای داشته و می‌توانند از کولر شما هم در فصول سرد سال و هم در فصول گرم سال محافظت کنند.

سایبان‌های فلزی مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی داشته و در اکثر مواقع آن‌ها را برای محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهند.

پارچه برزنتی

استفاده از پارچه برزنتی برای ساخت پوشش سایبان بسیار متداول است. معمولا این متریال‌ها برای ساخت سایبان‌ها فول کاور مورد استفاده قرار می‌دهند.

پوششی که با این مواد ساخته شود، ضد آب بوده و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارد. نیازی نیست برای افزایش طول عمر سایبان آن را در فصول سرد سال جمع کنید؛ چرا که این مدل سایبان‌ها ضد آب هستند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.

تاثیرات سایبان کولر روی کاهش مصرف انرژی

همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم، سایبان‌های کولر می‌توانند موجب کاهش مصرف انرژی شوند، اما به نظر شما چگونه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نصب سایبان‌ها می‌توانند از تابش مستقیم نور روی کولرها جلوگیری نمایند، اما این مسئله چه ارتباطی با کاهش مصرف انرژی دارد؟

به طور معمولا کولرهای آبی روزانه 200 لیتر آب مصرف می‌کنند، اما زمانی که کولرها در سایه قرار داشته باشند آب درون آن‌ها دیرتر تبخیر می‌شود؛ از همین رو کولر آب کمتری نیاز دارد. هر چقدر که نور با شدت بیشتری روی کولر بتابد، آب زودتر تبخیر شده و کولر برای بهبود راندمان خود با شدت بیشتری آب را پمپاژ می‌کند.

ضمن اینکه در اثر پمپاژ بسیار زیاد کولر به میزان برق بیشتری نیاز داشته و حتی برخی اوقات کولر برای آنکه کل محیط را خنک کند، باید روی دور تندتری قرار بگیرد. تمامی این موارد دست به دست هم می‌دهند و مصرف انرژی کولر را افزایش می‌دهند.

اما شما می‌توانید تنها با نصب یک سایبان روی کولرهای آبی خود، مصرف آب و برق آن را کاهش داده و باعث بهبود عملکرد آن شوید.

البته که استفاده از سایبان‌های کولر روی اسپلیت هم ‌می‌تواند تا حد زیادی از مصرف برق آن را بکاهد، به این نحوه که پنل خارجی کولر مرکزی زیر سایه قرار دارد، این باعث می‌شود که کولر با درجه متوسط 24 درجه به خوبی محیط را خنک کرده و نیاز نباشد درجه آن را کاهش دهید. هر اندازه که کولر روی درجه پایین‌تری قرار بگیرد، برق بیشتری مصرف می‌کند.

با توجه به این توضیحات می‌توان گفت که نصب سایبان‌ها به صورت غیر مستقیم روی کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست تاثیر می‌گذارد و شما با استفاده از آن می‌توان به اقتصاد خانواده هم کمک کنید.

نصب سایبان کولر چقدر هزینه در پی دارد؟

همانطور که نمی‌توان گفت قیمت سایبان چتری چقدر است، نمی توان قیمت دقیقی هم برای خرید سایبان کولر در نظر گرفت. با این حال عوامل متعددی روی هزینه‌های نهایی تاثیرگذار هستند، این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • ابعاد سایبان
  • نوع سایبان
  • جنس پوشش سایبان
  • میزان دسترسی برای نصب سایبان
  • برند سایبان

جدول لیست قیمت انواع سایبان تاریخ بهمن-اسفند 1402

محصول قیمت هر متر نوع پارچه
سایبان برقی 1.100.00 تومان پارچه خارجی کره ای ضد آب
سایبان ویلا 950.000 هزار تومان خاجی و ایرانی
سایبان چتری 6.000.000 تومان ایرانی
سایبان استخر از 4.500.000 تا 8.500.000 تومان پوشش سقف پلی کربنات و فلت طرح شیشه
سایبان پارکینگ 1.200.000 تومان پارچه خارحی 900 گرم
سایبان بازویی 1.300.000 تومان خارجی
سایبان مفازه 2.100.00 تومان خارجی
سایبان فول باکس 1.800.00 تومان خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب سعی داشتیم اطلاعاتی کامل و جامع در مورد تاریخچه استفاده از سایبان‌ها و اینکه آیا استفاده از آن‌ها می‌تواند روی کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار باشد یا خیر، در اختیار شما قرار دهیم.

همانطور که دریافتید، سایبان‌ها تاثیرات مثبت زیادی روی مصرف انرژی و محیط زیست دارند؛ پس اگر شما برای محیط زیست و منابع ملی کشور خود ارزش قائلید بهتر است که روی کولرهای خود سایبان نصب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *